TRYGGHETSGARANTI & SPAR 3.000 KR. PÅ UTVALGTE TANZANIA-REISER

Reiseberetning fra Peru: Mine eventyr i Amazonas

26.06.2024
Vis alle innlegg

Nadia, produktsjefen vår, dro på en eventyrlig reise til Peru i april 2024. Her besøkte hun Puerto Maldonado, som ligger i Amazonasregnskogen. Les om eventyrene hennes nedenfor.

Utsikt over regnskogen i Amazonas fra elven

Jeg hadde allerede reist rundt i Peru i to uker før jeg tok flyet til Puerto Maldonado. Hvert sted jeg hadde besøkt, var veldig annerledes, så jeg var ivrig etter å se hva som ventet meg i Amazonas.

Det var en av destinasjonene jeg gledet meg mest til, og den konstante spenningen av spenning var til å ta og føle på. Tanken på å komme nær naturen og dyrelivet var fascinerende, så jeg kunne knapt vente med å komme dit.

Båt på elv i regnskogen i Amazonas

Jeg var den første passasjeren som gikk om bord i båten på Amazonas-elven, og gyngingen fra side til side var spennende. Jeg ville absolutt ikke falle i vannet, siden jeg visste hvilke dyr som kunne gjemme seg der.

Da vi ankom hytta, ble vi servert lunsj, og så dro vi ut på vårt første eventyr. Jeg tok på meg lange bukser og langermet skjorte, og jeg sprayet meg sjenerøst med myggmiddel.

På den første utflukten møtte jeg flere eksotiske dyr, inkludert fargerike arapapagøyer, en agouti, en grønn edderkopp og et dovendyr. Guiden vår delte fascinerende informasjon om de medisinske egenskapene til ulike planter og trær, noe som gjorde opplevelsen enda mer berikende.

Gigantisk tre i Amazonas i Peru

Etter middag samme dag dro vi på en annen utflukt, denne gangen en båttur. Vi ble bedt om å se etter glødende øyne i overflaten. Plutselig stoppet båten, og guiden pekte mot kysten. Vi kunne høre rasling i buskene. Guiden lyste forsiktig med lommelykten sin og avslørte en hel familie med flodsvin! Jeg klarte ikke å unngå å smile av synet av dem. Vi drev stille langs land, og på et tidspunkt tente guiden lommelykten sin igjen. Han hadde sett en kaiman som hvilte på land. Jeg gispet da båten nærmet seg, men den var sannsynligvis mer redd for oss, siden den plutselig forsvant i vannet med et plask!

Kaiman i mørket i peruansk Amazonas

Om natten lyttet jeg til alle de eksotiske lydene mens jeg lå under myggnettet mitt, som var stappet godt under madrassen. Vinduene i bungalowen var bare dekket av nett, slik at vi kunne høre alle dyrenes aktiviteter. Noen av lydene føltes veldig nære, men jeg sovnet til slutt – full av levende inntrykk fra dagens eventyr.

Dagen etter la jeg merke til to mørke klumper som beveget seg under taket. Ved første øyekast så de ut som taranteller, og jeg må innrømme at jeg ble litt redd. Ved nærmere ettersyn oppdaget jeg at de var to flaggermus som hadde kommet inn i hytten min! Guiden sa at dette ikke skjedde ofte, men at jeg burde være takknemlig, siden de kom til å spise alle kakerlakkene og edderkoppene der inne.

Selv om jeg ønsket å komme nær dyrene, hadde jeg ikke forestilt meg å sove i samme rom som to flaggermus. Men når jeg tenker tilbake, var det en ganske morsom og minneverdig opplevelse.

Kapucineraper i et tre i Amazonas i Peru

Samme dag dro vi på en annen utflukt med mange muligheter til å suge opp inntrykkene. Mens vi vandret gjennom jungelen, ble vi plutselig møtt av en høy brølende lyd – det var brølapene. Det er utrolig å tenke så høye lyder kan komme fra så små skapninger. Deretter så vi en gruppe kapusineraper som svingte forbi oss fra gren til gren rett over der vi sto. Underveis møtte vi også flere forskjellige eksotiske fugler og fargerike frosker.

Møtene med eksotiske dyr var ikke begrenset til utfluktene. Selv ved lodgen møtte jeg flere. På tur tilbake til bungalowen min etter turen ble veien blokkert av en tukan som begynte å fremføre et show for oss. Den danset fra side til side og så ikke ut til å være det minste redd for oss. Tvert imot var den veldig nysgjerrig.

Tukan ved en lodge i peruansk Amazonas

Samme ettermiddag nevnte en mann fra reisen at han hadde lyst til å se en tarantell. Guiden sa at vi alle kunne møtes foran restauranten rett før middag. Jeg var litt redd, men jeg var for nysgjerrig til ikke å bli med. Vi fulgte ham til ett av palmetrærne langs stien som mot restauranten. Der satt den største tarantellen jeg noen gang hadde sett! Selv om jeg er redd for taranteller, kunne jeg ikke unngå å nærme meg, siden det var utrolig fascinerende.

Tarantell på et tre i peruansk Amazonas

Min reise til Amazonas fylte meg med fantastiske inntrykk og vil forbli en uforglemmelig opplevelse.

Nadia

TourCompass – fra turist til eventyrreisende