Beste reisetid
Store deler av Botswana består av ørken. 70 % av landet er dekket av Kalahari-ørkenen, og siden hele landet ligger høyt over havoverflaten, er klimaet her primært subtropisk steppeklima. Litt regn faller det likevel – men mest i nord, der du bl.a. finner Chobe nasjonalpark og Okavango-deltaet. Klimaet er generelt ganske stabilt året rundt, og landet er derfor i utgangspunktet et helårsreisemål.
Den regnfulle perioden i Botswana
Botswana har sommer, og en regnfull periode, fra november til mars.
Denne perioden kjennetegnes av meget høye temperaturer og relativt stor risiko for regn- og tordenbyger. De fleste bygene faller imidlertid i ettermiddagstimene.
I regntiden er det ofte et flott, dramatisk farvespill på himmelen samt et frodig, grønt landskap, og dette gjør denne årstiden til den mest fotogene i Botswana. I tillegg er den regnfulle perioden en optimal tid å reise til landet på hvis du liker å observere fugler. I denne tiden er det nemlig gode muligheter til å overvære både trekkfugler og lokale fugler som yngler.
Trærne har et tett løvverk, så derfor kan det til tider være vanskelig å få øyene på dyrene på safari. Til gjengjeld er det massevis av dyreunger og fugler å holde utkikk etter. Dessuten tiltrekker dyreungene seg rovdyr, f.eks. løver, hyener og leoparder, på utkikk etter et lett bytte.
November til desember er starten på den regnfulle perioden, og da kommer regnet tilbake etter årets tørre periode. I disse månedene er det høye temperaturer, spesielt om dagen, så regnet gir lindring for både dyr og mennesker.
Januar til mars er de siste månedene i den regnfulle perioden. Det er også den perioden da det regner mest, og da regnet kan strekke seg over lengre perioder. Selv om det faller den største mengden nedbør i disse månedene, er det fremdeles varmt. I den nordlige delen av landet kan noen av leirene i området være stengt nettopp pga. regnet.
Den tørre perioden i Botswana
Botswanas vinter og tørre periode er i månedene april til oktober.
Denne perioden har blå, skyfri himmel og stort sett ingen nedbør. Det er relativt varmt om dagen, men til gjengjeld kan det ofte bli kjølig om natten og i morgen- og kveldstimene. Det er derfor lurt å pakke litt varme klær hvis du reiser i denne perioden.
Trærne mister bladene i løpet av denne perioden, og det er derfor gode muligheter til å observere det imponerende dyrelivet.
April til mai er starten på den tørre perioden. Sammenlignet med månedene før faller temperaturene litt, men det er fremdeles varmt om dagen. Det er generelt tørt, men med litt nedbør i løpet av april. Selv om dette offisielt er en tørr periode, er landskapet likevel forholdsvis grønt og frodig etter nedbøren i den regnfulle perioden.
Juni til august er høysesong for safari. Dagtemperaturene er behagelige, og det er så å si ingen nedbør. Noen steder holder det på å bli veldig tørt, og det betyr at dyrene samler seg rundt vannhullene.
Det er også i denne tiden at vannet kommer til verdens største innlandsdelta, Okavango-deltaet. Interessant nok fylles deltaet faktisk ikke av det regnvannet som faller i Botswana, men derimot av regnvann som faller i fjellene i Angola.
September og oktober er slutten på den tørre perioden. Det begynner det å bli varmere etter hvert som den regnfulle perioden nærmer seg. Det er imidlertid fremdels veldig tørt, og det betyr at det er veldig gode muligheter til å oppleve dyrene som samles rundt de vannhullene som fremdeles finnes.
Værstatistikk for Okavango-deltaet: |
JAN
|
FEB
|
MAR
|
APR
|
MAI
|
JUN
|
JUL
|
AUG
|
SEP
|
OKT
|
NOV
|
DES
|
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Gjennomsnittlig maks.temp.
|
32
|
31
|
31
|
31
|
28
|
25
|
25
|
29
|
32
|
35
|
34
|
32
|
Gjennomsnittlig min.temp.
|
19
|
19
|
18
|
15
|
10
|
6
|
6
|
9
|
14
|
19
|
19
|
19
|
Nedbør i mm
|
104
|
95
|
81
|
25
|
5
|
1
|
1
|
0
|
1
|
17
|
43
|
81
|
Værstatistikk for Chobe nasjonalpark: |
JAN
|
FEB
|
MAR
|
APR
|
MAI
|
JUN
|
JUL
|
AUG
|
SEP
|
OKT
|
NOV
|
DES
|
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Gjennomsnittlig maks.temp.
|
32
|
31
|
32
|
31
|
30
|
27
|
27
|
30
|
34
|
35
|
34
|
32
|
Gjennomsnittlig min.temp.
|
21
|
20
|
20
|
18
|
14
|
11
|
10
|
13
|
17
|
21
|
21
|
21
|
Nedbør i mm
|
158
|
133
|
80
|
17
|
1
|
1
|
0
|
0
|
0
|
22
|
63
|
151
|
Pass og visum
Du må selvfølgelig ha med deg pass på reisen. Det kreves ikke visum for norske statsborgere for innreise og opphold i Botswana under 90 dager, men passet ditt må være gyldig i 6 måneder etter hjemreise.
Hvis du planlegger å reise til både Botswana, Zambia og Zimbabwe, anbefaler vi at du ved innreise søker om et KAZA UniVisa, som koster 50 USD. Du må betale dette beløpet kontant i USD.
Les mer om visum her: www.zambiaembassy.se og http://www.zimembassy.se/
Botswana – når du reiser med barn under 18 år
Barn under 18 år må ha med seg en fødselsattest oversatt til engelsk. Dette gjelder også selv om barnet reiser med begge foreldrene.
Hvis barnet kun reiser med en av foreldrene, kreves det skriftlig samtykke fra den av foreldrene som ikke er med, i form av en legalisert fullmakt, samt en kopi av pass med underskrift. Dette gjelder også ved delt foreldreansvar. Barnet må fremdeles ha med seg fødselsattest oversatt til engelsk.
Hvis barnet reiser uten foreldrene, gjelder de samme reglene som beskrevet ovenfor.
Hvis den ene av foreldrene er død, skal det tas med en dødsattest oversatt til engelsk.
Vær oppmerksom på at en fullmakt kun er gyldig når den er legalisert av en offisiell myndighet. I Norge skjer dette ved at dokumentet bekreftes av notarius publicus (vanligvis tingretten). Deretter legaliserer Utenriksdepartementet dokumentet.
Vi anbefaler at du kontakter Botswanas ambassade i Sverige hvis du skal reise med barn under 18 år og har spørsmål om hvilken dokumentasjon som kreves.
Du kan kontakte Skatteetaten for å få en flerspråklig fødselsattest.
Reglene om visum finner du på Utenriksdepartementets hjemmeside.
Reisedokumenter
Før avreise kan du laste ned appen vår her for å finne reisedokumentene dine og kontaktinformasjonen til TourCompass og våre lokale partnere.
Vi anbefaler at du laster ned appen WhatsApp på smarttelefonen din og legger til telefonnumrene til samarbeidspartnerne våre. Da kan du sende beskjeder og ringe dem gratis når du har Wi-Fi-forbindelse.
Vaksiner
Vi anbefaler at du kontakter en spesiallege, fastlegen din eller en autorisert vaksinasjonsklinikk for informasjon om vaksiner. Du kan også lese mer om reglene for reisevaksiner hos Folkehelseinstituttet.
Vær oppmerksom på bestemmelsene om feber – spesielt hvis du reiser inn via et land der det finnes gul feber. Noen land har krav om bevis for vaksine mot gul feber ved innreise. Ha derfor alltid vaksinasjonsbeviset med deg i håndbagasjen når du reiser.
Sør for å ha utskrifter av alle dokumentene dine.
Få 20 % rabatt på vaksinasjon
Når du bestiller en reise hos TourCompass, kan du få 20 % rabatt hos Sentrum Reisemedisin som har klinikker i Oslo og Bergen.
På deres hjemmeside; www.reisemedisin.no kan du bestille tid og få ytterligere veiledning om vaksiner gjeldende din reise.
Ved bestilling ber vi deg henvise til oss og ved konsultasjon er det fint om du viser ordrebekreftelsen for å få rabatt.
Reisevilkår
Vennligst les reisevilkårene våre nøye, for de er en del av de avtalevilkårene som gjelder for reiser som kjøpes hos TourCompass. Reiser som kjøpes hos oss er omfattet av “Lov om pakkereiser”.
Klikk her for å lese reisevilkårene våre.
Reiseforsikringer
Vi anbefaler alltid at du har en god reiseforsikring med i bagasjen når du skal dra ut på drømmereisen. I tillegg er det veldig lurt å tegne en avbestillingsforsikring.
Klikk her for å gå til vår side om forsikring, der du finner all den informasjonen du trenger.
Vær også oppmerksom på at det kreves at du har en gyldig reiseforsikring for å delta på denne turen, og du vil bli bedt om å gi informasjon om dette ved ankomst i Botswana.
Valuta, prisnivå og tips
Valuta:
Den lokale valutaen i Botswana er Pula (BWP) – som forøvrig betyr “regn”.
Vi anbefaler at du veksler til Pula i Botswana eller tar ut Pula i minibanken ved ankomst i Botswana. I lokale turistbutikker kan man primært betale med Pula og noen ganger med små dollarsedler. På lodger er USD og noen ganger sørafrikanske Rand mer vanlig. Vi anbefaler at du veksler slik at du både har med deg Pula og USD.
Tips:
Det er frivillig å gi tips i Botswana, men det tas alltid gjerne imot. Hvis du under oppholdet har fått spesielt god behandling og ønsker å belønne dette, er det helt i orden å gi tips. På lodger/hoteller i Botswana ligger det vanligvis en konvolutt ved en tipsboks som du legger tips til hele personalet i ved avreise. Som en tommelfingerregel foreslås følgende:
- Guider: 10- 20 USD pr. person pr. dag
- Mokoro-stagere/naturguider/butler: 5–10 USD pr. person pr. dag
- Både USD og BWP tas gjerne imot.
Mat og allergier
På de aller fleste reisemålene våre kan vi ta hensyn til allergier, samt allergener eller matpreferanser, men det er viktig at du opplyser om dette når du bestiller reisen.
Hvis du ønsker å delta på reisen “Botswana & Victoria Falls”, er det viktig at du allerede når du bestiller reisen opplyser om eventuelle allergier eller preferanser når det gjelder mat eller hvis du har spesielle behov, f.eks. om du trenger kjøleskap til å holde medisin kjølig.
Telefon, Wi-Fi og elektrisitet
De fleste hoteller og lodger får elektrisitet fra egne generatorer. Det brukes 240 volt, og støpslene har 3 pinner og en annen form enn våre – husk derfor en adapter. Vær oppmerksom på at det ikke alltid er tilstrekkelig strøm til f.eks. å bruke en hårtørker.
I hotellbeskrivelsene på hjemmesiden vår kan du se om det er Wi-Fi på hotellene. Vær oppmerksom på at forbindelsen kan være usikker.
Pakkeliste
Sørg alltid for å ha alle viktige og uunnværlige ting i håndbagasjen. Det gjelder f.eks. pass, visum, vaksinasjonsbevis, kredittkort, penger, forsikringsdokumenter, reisedokumenter, PC, mobiltelefon samt evt. info om helsetilstanden din og livsviktig medisin.
Vi anbefaler at du pakker tingene dine i myke reisevesker når du skal på safarireise. Det er nemlig lettere å pakke safaribilene med myke reisevesker enn kofferter. Det er spesielt vanskelig å få plass til kofferter med hardt skall i safaribilen. Unngå derfor, hvis det er mulig, å bruke kofferter med harde kanter.
Vi anbefaler også at du tar med deg lette og lyse klær til safariturene, og at du unngår klær med sterke farger. Ta med lange bukser og langermede skjorter som beskytter mot mygg etter solnedgang og, om nødvendig, mot sol på dagtid. Unngå også helst bare føtter om kvelden pga. mygg.
Husk en liten lommelykt og ekstra batterier i tilfelle strømmen periodevis forsvinner.
Innføring av planteprodukter til EU
Det er ikke tillatt for reisende å innføre planter, frø, frukt og andre planteprodukter fra reiser i land utenfor EU, med mindre de har et medfølgende plantehelsesertifikat. Disse reglene gjelder også for mindre mengder planter og planteprodukter.
Du kan lese mer om reglene her.
Reisende med redusert bevegelighet
Vi glør oppmerksom på at våre reiser generelt ikke er egnet for bevegelseshemmede personer. Kontakt oss gjerne for å få informasjon om mulighetene i forhold til dine spesifikke behov.
Flybilletter
Flybilletten er hos de fleste flyselskaper elektroniske (e-billetter).
Det er viktig at du kontrollerer om navnet ditt er riktig stavet, for navnet på reservasjonen må være nøyaktig som i passet ditt. Hvis du har rettelser til navnet ditt, må du kontakte oss så raskt om mulig. Vær oppmerksom på at dette kan medføre et gebyr fra flyselskapet.
Setereservasjon
Flyselskapet vil tildele deg en plass ombord på flyet ved innsjekking. Hvis du har spesifikke ønsker, kan du på flyselskapets hjemmeside eller i appen deres foreta en setereservasjon. Vær oppmerksom på at de fleste flyselskaper krever betaling for en setereservasjon.
Det varierer når flyselskapene åpner for setereservasjon, men som en hovedregel kan du bestille seter fra bestillingstidspunktet og inntil 48 timer før avgang.
Vi gjør dessuten oppmerksom på at flyselskapet har full rådighet over alle seter på flyet og at de derfor alltid har rett til å foreta endringer i en reservasjon.
Hvis du ikke reserverer et sete før avreise, vil flyselskapet tildele deg en plass ved innsjekking.
Innsjekking
Ved innsjekking bruker du passet ditt og bestillingsreferansen som fremgår av reiseplanen din.
Vi anbefaler at du laster ned flyselskapets app på telefonen din. I appen er det mulig å sjekke inn, vanligvis fra 24 til 48 timer før avreise. I appen kan du også holde deg oppdatert om evt. flyendringer og annen viktig informasjon om flyreisen din.
Vær oppmerksom på at flytidene kan ha endret seg i forhold til tidene som er angitt i den reiseplanen du fikk ved bestilling av reisen. Det er alltid flytidene i flyselskapets app eller på flyselskapets hjemmeside som gjelder.
På flyplassen
Vi anbefaler at du møter opp på flyplassen senest 2 timer før avreise. Det er lurt å sjekke ut flyplassens hjemmeside for å se de siste oppdateringene.
Bagasje
Vi bruker mange ulike flyselskaper til reisemålene våre. De nøyaktige reglene om håndbagasje og innsjekket bagasje finner du på flyselskapets hjemmeside eller i appen deres.
Hvis innenlandsflyvninger brukes i programmet ditt, må du være oppmerksom på at tillatt bagasje kan være forskjellig fra den internasjonale flyvningen din. Det er alltid mulig å kjøpe ekstra bagasje lokalt.
Det er ikke tillatt å ta med kofferter for innsjekking på innenlandsflyvninger. Vesken skal være laget av et mykt materiale som er lettere å pakke. Du har heller ikke lov til å ta med traller som håndbagasje på lokale innenlandsflyvninger.
Hvis du flyr via flyplassen O.R. Tambo i Johannesburg, må du være oppmerksom på at innsjekket bagasje må ha minst én flat side og ikke må ha lange løse remmer (som f.eks. en ryggsekk). Hvis man reiser med f.eks. en rund sportsbag eller ryggsekk med lange remmer, må man benytte seg av “baggage wrapping service” på flyplassen før man får lov til å sjekke inn bagasjen.
Dersom du flyr via Johannesburg, skal du være oppmerksom på at du i Johannesburg noen ganger selv skal hente bagasjen din på bagasjebåndet, ta den med deg gjennom tollen og avlevere den igjen ved innsjekkingsskranken. Ved innsjekking skal du sjekke om du selv må hente bagasjen din, eller om den blir sendt helt til sluttreisemålet.
Forsinket bagasje
Hvis bagasjen din skulle være forsinket, skal du ved ankomst henvende deg til personalet i bagasjeområdet på flyplassen og melde bagasjen din som forsinket.
Det er viktig at du har bagasjekvitteringen når du skal fylle ut PIR-rapporten. (Property Irregularity Rapport).
Vær oppmerksom på at du ikke må forlate bagasjeområdet på flyplassen før du har fylt ut rapporten.
I tilfelle forsinket bagasje ber vi deg om å kontakte samarbeidspartneren vår, som vil sørge for at guiden/sjåføren venter på deg.
Flyforsinkelser eller kanselleringer
Dersom det skulle skje endringer i forbindelse med flyreservasjonen din før avreise, vil vi naturligvis kontakte deg med informasjon om dette.
Hvis det skulle oppstå flyforsinkelse etter innsjekking, er det flyselskapet som har ansvaret for å ombooke reisen din. De vil normalt booke neste mulige avgang og sørge for eventuell forpleining og overnattning hvis dette skulle være nødvendig.
Samarbeidspartneren vår sjekker selv eventuelle endringer av ankomsttider, og vil naturligvis vente på deg selv om flyet ditt skulle være forsinket.
Hvis en forsinkelse eller kansellering betyr at flyselskapet ombooker deg til et annet flynummer etter at du er kommet til flyplassen, ber vi deg kontakte oss på TourCompass’ nødnummer.
Passkontroll og toll
Passkontroll:
Når du ankommer ditt endelige reisemål, går du gjennom passkontrollen. Her sjekkes passet ditt og eventuelle innreisepapirer og visum. Mange steder må du avgi fingeravtrykk, og det tas også et bilde av ansiktet ditt for biometrisk gjenkjenning. Du kan også få spørsmål om dine reiseplaner i landet og evt. adressen til overnattingsstedet ditt.
Toll:
Når du er kommet gjennom passkontrollen og har hentet bagasjen din, skal du gjennom tollen. Hvis du ikke har noe å fortolle, kan du gå gjennom “nothing to declare”. Hvis du derimot har noe å fortolle, er det viktig at du går gjennom “declare”. Det er ditt eget ansvar å sjekke hvilke tollregler som gjelder i det landet du reiser til.
Ankomst
På flyplassen i Maun blir du hentet av Golden Africa Safaris, som er ansvarlig for din safari i Okavango-deltaet. De kjører deg til hotellet i Maun. Ofte står guiden rett utenfor ankomsthallen, i et område spesielt for guider.
Ved ankomst i Kasane blir du tatt imot av samarbeidspartneren vår i ankomsthallen.
Her kan det av og til være litt ventetid før alle gjester er ankommet.
Hvis du mot formodning ikke finner guiden/sjåføren din, ber vi deg kontakte samarbeidspartneren vår.
Innsjekking og utsjekking på hoteller
Innsjekking er vanligvis kl. 14.00, og du kan derfor ikke regne med å få rommet ditt før dette tidspunktet. Hvis du i ønsker tidlig innsjekking, kan du mot betaling bestille dette når du bestiller reisen.
Ved innsjekking vil resepsjonsmedarbeideren vanligvis registrere kredittkortet ditt og muligens reservere et beløp. Dette er ikke en ekstra utgift, men en vanlig ordning på hoteller for å sikre betaling ved evt. bruk av minibar eller lignende. Ved utsjekking blir beløpet automatisk bli frigitt hvis du ikke har gjort bruk av dette.
Det er meget vanlig at hotellene tar en kopi av passet ditt. Noen steder er dette et krav fra lokale myndigheter.
Ved avreise er det normalt utsjekking rundt kl. 10.00. Skal du først reise videre om ettermiddagen eller kvelden, kan du få oppbevart bagasjen din til avreise. Hvis du i stedet ønsker sen utsjekking, kan du mot betaling bestille dette når du bestiller reisen.
Reiseform og transport
I tilfelle utforutsette forhold som f.eks. dårlig vær, sperrede veier eller andre ting, kan det bli nødvendig å endre rekkefølgen på sightseeingturer og severdigheter i dagsprogrammene.
Trenger du hjelp underveis?
Vi har et 24-timers nødnummer du alltid kan bruke til å komme i kontakt med oss hvis det skulle oppstå uforutsette hendelser på reisen din. I tillegg får du også tilsendt telefonnummer og nødtelefonnummer til vår samarbeidspartner på reisemålet. I noen tilfeller kan det være enklest og raskest å kontakte samarbeidspartnerne våre på grunn av tidsforskjellen, hvis du f.eks. skulle havne i en situasjon der henting til en utflukt eller en transfer er mer enn 15 min. forsinket.
Ris og ros/kontakt
Vi lever av glade gjester, så vi vil veldig gjerne høre fra deg når du er kommet hjem igjen. Send en e-post til info@tourcompass.no eller ring til oss på tlf.: 85 29 54 24.