TRYGGHETSGARANTI - LES MER
85 29 54 24
Åpent i dag kl 10 - 16 | Se åpningstider

Praktisk informasjon om Cuba

Praktisk informasjon om Cuba
Praktisk informasjon om Cuba

Praktisk informasjon om Cuba

KLIMA

Beste reisetid

Cuba er et reisemål du kan reise til året rundt.

Cuba har to værperioder:

Den tørre perioden (la seca), som strekker seg fra slutten av november til og med april.

Den regnfulle perioden (la lluvia), som varer fra mai til oktober. Regnet kommer som regel som intense skybrudd sent på ettermiddagen, så du kan også reise til Cuba i denne perioden.

Orkanene som er vanlige i Det karibiske hav rammer også av og til Cuba. De mest utsatte månedene er august–oktober.

Cubas høysesong for turisme er desember–februar samt juli måned. Hvis du planlegger å reise i denne perioden, anbefaler vi at du bestiller i god tid.

 

Værstatistikk for Havanna: JAN FEB MAR APR MAI JUN JUL AUG SEP OKT NOV DES
Dagstemp. 26 26 28 29 30 31 31 32 31 29 28 27
Nattemp. 19 19 20 21 22 23 24 24 24 23 21 20
Nedbør mm 64 69 46 54 98 182 106 100 144 181 88 58

 

Værstatistikk for Varadero: JAN FEB MAR APR MAI JUN JUL AUG SEP OKT NOV DES
Dagstemp. 26 27 29 30 31 32 32 32 32 30 28 27
Nattemp. 15 15 17 18 20 22 22 22 22 21 18 16
Nedbør mm 39 37 50 72 166 212 155 165 178 172 63 36

 

Værstatistikk for Santiago de Cuba: JAN FEB MAR APR MAI JUN JUL AUG SEP OKT NOV DES
Dagstemp. 29 29 30 30 31 31 32 33 32 31 30 29
Nattemp. 18 18 19 20 21 22 22 22 22 22 21 19
Nedbør mm 39 39 50 97 206 153 115 138 164 191 87 39

 

VIKTIG INFORMASJON OM REISEN DIN

Pass og visum

Som norsk statsborger må du ha et gyldig, norsk pass. Passet  må være gyldig i minst 6 måneder etter hjemreise.

Som norsk statsborger trenger du visum for å reise til Cuba.

På Cuba bruker de papirvisum, men nå er det også mulig å søke om e-visum (eVisa).

Du kan søke om et eVisa online her

Det kan ta opptil 72 timer å få visumsøknaden godkjent. Når den er godkjent, mottar du en e-post med en 10-sifret kode. Du trenger denne koden når du fyller ut D’Viajeros helse- og tollskjema, som er beskrevet i neste avsnitt under «reisedokumenter».

Vær oppmerksom på at papirvisumer som allerede er utstedt, kun er gyldige frem til 31. desember 2024. Fra 1. januar 2025 vil kun eVisa bli akseptert ved ankomst til Cuba.

Merk: Det er ditt ansvar å sjekke om du trenger visum til transittflyplassene underveis.

Hvis du har reist til Cuba etter 1. januar 2021 og har planer om å reise til USA, skal du være oppmerksom på at du må søke om visum til USA ved den amerikanske ambassaden (du kan ikke søke om visum via ESTA visa waiver- programmet).

Reglene om visum finner du her

 

Skal du reise via Canada, gjelder følgende for norske statsborgere:

Du må ha en eTA-innreisetillatelse (Electronic Travel Authorization) for å få lov til å reise via Canada. Du vil bli avvist ved innsjekking på avreiseflyplassen hvis ikke du har denne tillatelsen med deg. Du må søke om innreisetillatelsen i god tid, og alle reisende, uansett alder, må ha denne tillatelsen. Du kan søke og finne pris på eTA via denne koblingen: http://www.cic.gc.ca/english/visit/eta-start.aspDu må ha passet, reiseplanen, kredittkortet og e-postadressen din klar når du søker.

Innreisetillatelsen er elektronisk forbundet med passet ditt, og den er gyldig i 5 år eller til passet ditt utløper (avhengig av hva som kommer først). Vi anbefaler at du tar med deg en fysisk kopi av eTA-innreisetillatelsen din.

Hvis du får nytt pass, må du søke om en ny eTA-innreisetillatelse.

Reisedokumenter

Før avreise kan du laste ned appen vår her for å finne reisedokumentene dine og kontaktinformasjonen til TourCompass og våre lokale partnere.

Dagen etter ankomst i Cuba blir det avholdt et lite informasjonsmøte på overnattingsstedet ditt, og da får du informasjon om reisen din og annen praktisk informasjon.

 Helse- og tollskjema:

Før ankomst på Cuba skal du fylle ut et helse- og tollskjema online. Du kan gjøre dette fra 48 timer før avreise til Cuba. Følg denne koblingen: https://www.dviajeros.mitrans.gob.cu/inicio.

Hvis du har søkt om et eVisa selv, må du huske å skrive inn visumkoden i det angitte feltet. Navnet og passnummeret ditt vises da i reiseskjemaet.

Når du har fylt ut skjemaet, får du tilsendt en PDF-fil med en QR-kode på e-post. Den skal du ta med på reisen og fremvise ved ankomst på Cuba. Vi anbefaler at du også tar med deg en fysisk utskrift av dette dokumentet.

Veiledning til utfylling av skjemaet:

Step 1: Her skal du fylle ut personopplysninger.
Step 2: Her skal du fylle ut ankomstopplysninger, inkl. fly- og setenummer. Vi anbefaler derfor at du fyller ut dette skjemaet etter at du har sjekket inn hjemmefra. Flyplassen i Havanna heter: A.I. José Martí (La Habana/HAV). Institution – skal ikke fylles ut.
Step 3: Her skal du fylle ut informasjon om hvor du skal bo, Provins: La Habana, Kommune: Habana Vieja, Overnattingssted: Room for rent, Adresse: (Den finner du på den bekreftelsen du har fått fra TourCompass).
Step 4: Her skal du fylle ut om du har noe å fortolle.

Vi anbefaler at du laster ned appen WhatsApp på smarttelefonen din og legger til telefonnumrene til samarbeidspartnerne våre. Da kan du sende beskjeder og ringe dem gratis når du har Wi-Fi-forbindelse.

Vaksiner

Vi anbefaler at du kontakter en spesiallege, fastlegen din eller en autorisert vaksinasjonsklinikk for informasjon om vaksiner. Du kan også lese mer om reglene for reisevaksiner hos Folkehelseinstituttet.

Vær oppmerksom på bestemmelsene om gul feber – spesielt hvis du reiser inn via et land der det finnes gul feber. Noen land har krav om bevis for vaksine mot gul feber ved innreise. Ha derfor alltid vaksinasjonsbeviset med deg i håndbagasjen når du reiser.

 

Få 20 % rabatt på vaksinasjon

Når du bestiller en reise hos TourCompass, kan du få 20 % rabatt hos Sentrum Reisemedisin som har klinikker i Oslo og Bergen.

På deres hjemmeside; www.reisemedisin.no kan du bestille tid og få ytterligere veiledning om vaksiner gjeldende din reise.

Ved bestilling ber vi deg henvise til oss og ved konsultasjon er det fint om du viser ordrebekreftelsen for å få rabatt.

Reisebetingelser

Vennligst les reisevilkårene våre nøye, for de er en del av de avtalevilkårene som gjelder for reiser som kjøpes hos TourCompass. Reiser som kjøpes hos oss er omfattet av “Lov om pakkereiser”.

Klikk her for å lese reisevilkårene våre.

Reiseforsikringer

Den cubanske regjeringen krever at alle reisende til Cuba har en reiseforsikring. Reiseforsikringen skal kjøpes hjemmefra før avreise, og den skal dekke utgifter til legebehandling, medisin osv.

Ved ankomst til Cuba skal reisende kunne fremvise et sertifikat eller forsikringsbevis som bekrefter forsikringen og hva den dekker. Reiseforsikringen må være gyldig under hele oppholdet på Cuba.

Vi anbefaler alltid at du har en god reiseforsikring med i bagasjen når du skal dra ut på drømmereisen. I tillegg er det veldig lurt å tegne en avbestillingsforsikring.

Klikk her for å gå til vår side om forsikring, der du kan lese mer om anbefalingene våre.

FØR REISEN

Valuta, prisnivå og tips

Valutasituasjonen på Cuba er litt komplisert, så det er viktig at du leser informasjonen nedenfor grundig før avreise, slik at du er godt forberedt.
TourCompass anbefaler at du tar med deg nok kontanter i USD, EUR eller GBP til hele reisen.

Cubas valuta heter peso (CUP).

Du kan ikke veksle til pesos (CUP) før du ankommer Cuba. Du kan veksle penger på flyplassen ved ankomst, på et vekslingskontor (cadeca) eller i bankene. Vi anbefaler at du maks. veksler 100 EUR til cubanske pesos, for du trenger dem bare på lokale markeder og supermarkeder.

Du kan ikke ta med deg cubanske pesos ut av landet. Vi anbefaler derfor at du bruker alle dine pesos mens du er på Cuba. Hvis du har pesos til overs, må du veksle dem før du reiser hjem. Det er et vekslekontor på flyplassen. Vekslingskursen er ikke spesielt god, og det er ikke alltid de har nok utenlandsk valuta til å kunne veksle.

Hvis du velger å ta ut penger på et vekslekontor, i banken eller i en minibank, påløper det et betydelig vekslegebyr, så dette lønner seg ikke for reisende. Det er kun mulig å ta ut pesos (CUP). Du må vise passet ditt hvis du tar ut penger på vekslingskontor eller i banken.

Vær oppmerksom på at kursen kan variere når du tar ut penger på et vekslingskontor, i banken, i en minibank eller når du betaler med kredittkort. Aktuelt får du en veldig dårlig kurs når du tar ut penger i minibank eller betaler med kredittkort.

Den cubanske pesosen er svak, og du vil se at det kan være stor forskjell mellom den offisielle vekslingskursen og den vekslingskursen som f.eks. tilbys på overnattingssteder og restauranter. Derfor tar de fleste privateide virksomheter, som casa particulares, hoteller og restauranter kun imot utenlandsk valuta i kontanter EUR, USD eller GBP (ingen pesos og ingen kredittkort).

Muligheten til bruk av kredittkort er meget begrenset. Noen få statseide virksomheter kan kreve at du betaler med kredittkort, f.eks. bilutleiefirmaer og bensinstasjoner.
Vær oppmerksom på at kredittkortene dine ALDRI må være utstedt av en amerikansk bank, for da vil de bli avvist.
Vi anbefaler at du bruker kredittkortet ditt så lite som mulig på grunn av den dårlige vekslingskursen.

TourCompass anbefaler derfor at du tar med deg kontanter i EUR, USD eller GBP til det du trenger til hele din reise på Cuba fordi dette vil være mest fordelaktig for deg.
Vi anbefaler at du bruker safen på ditt hotell eller casa particular til å oppbevare ekstra kontanter. Gå aldri rundt med mange penger på deg.

Når du tar med deg EUR, USD eller GBP i kontanter, skal det være i små sedler (og ingen mynter).

På vårt velkomstmøte i Havanna vil vår lokale samarbeidspartner gi deg oppdatert informasjon om valuta på Cuba.

Du kan lese mer om prisnivået i landet her.

Det er vanlig og populært å gi tips i latinamerikanske land, men det er frivillig, og det er helt opp til deg hvor mye du ønsker å gi.

Veiledningen nedenfor er veiledende:

  • Casa particulares: ca. 4 EUR pr. overnatting
  • Guide: 2 til 5 EUR pr. person pr. dag.
  • Sjåfør: 1 til 2 EUR pr. person pr. dag.
  • Stuepiker: 1 EUR pr. person pr. dag.
  • Pikkoloer: 1 EUR pr. stk. bagasje.
  • Kelner: 10 % av regningen. På All Inclusive legger man til 1 EUR pr. person pr. dag.
  • Taxi: 1 EUR eller avrund beløp oppover på kortere turer – mer hvis taxisjåføren har kjørt en utflukt.

Veiledningen ovenfor om tips er i EUR, men tips kan også gis i den lokale valutaen på reisemålet (CUP).

Mat og allergier

På de aller fleste reisemålene våre kan vi ta hensyn til allergier, samt allergener eller matpreferanser, men det er viktig at du opplyser om dette når du bestiller reisen.

Telefon, Wi-Fi og elektrisitet

Telefon og Wi-Fi:

Det er dyrt å bruke data og roaming i utlandet hvis det ikke allerede er inkludert i mobilabonnementet ditt. Du kan kontakte mobilleverandøren og høre hvilke tjenester som er inkludert i abonnementet ditt samt hvilke priser som gjelder for deg på ulike reisemål.

Hvis du ikke allerede har data og roaming i utlandet inkludert i mobilabonnementet ditt, anbefaler vi at du bruker gratis Wi-Fi når du er på hotellet ditt eller på restaurant. Da kan du ringe og skrive gratis hjem via forskjellige tjenester, som f.eks. Facetime, Messenger og WhatsApp. Wi-Fi er fremdeles ikke like utbredt som her hjemme, og forbindelsen kan også være veldig langsom. Ikke alle casa particulares tilbyr Wi-Fi.

Hvis du helst vil være online hele tiden, er den billigste løsningen at du kjøper et lokalt SIM-kort inkl. data ved ankomst på Cuba.

Vår lokale partner på Cuba kan være behjelpelig med å skaffe deg et cubansk SIM-kort som inkluderer 6 GB data, 100 minutters lokal taletid samt 100 lokale SMS-er. Dette SIM-kortet kan du bestille og betale kontant på velkomstmøtet i Havanna (ca. 50 USD/EUR). Partneren vår vil gi deg SIM-kortet og hjelpe deg med å installere det på telefonen din (tilgangsinfo er nødvendig). Hvis du har leid bil på Cuba, anbefaler vi alltid at du kjøper dette SIM-kortet, for da kan du lett få tak i partneren vår eller bilutleiefirmaet hvis du har spørsmål underveis på turen.

Elektrisitet:

Cuba har ikke en standardisert strømstyrke, og det kan både være 110 og 220 volt i stikkontakten. Støpslene er av amerikansk type, med to “flate” pinner. Derfor er det viktig å ta med en adapter.

Pakkeliste

Sørg alltid for å ha alle viktige og uunnværlige ting i håndbagasjen. Det gjelder f.eks. pass, visum, vaksinasjonsbevis, kredittkort, penger, forsikringsdokumenter, reisedokumenter, PC, mobiltelefon samt evt. info om helsetilstanden din og livsviktig medisin.

Vær oppmerksom på at det er begrensede muligheter på Cuba til å kjøpe flere ting som er vanlige her hjemme, f.eks. toalettartikler, solkrem, medisin m.m.
Du bør derfor ta med deg de tingene du trenger hjemmefra.

Innføring av planteprodukter til EU

Det er ikke tillatt for reisende å innføre planter, frø, frukt og andre planteprodukter fra reiser i land utenfor EU, med mindre de har et medfølgende plantehelsesertifikat. Disse reglene gjelder også for mindre mengder planter og planteprodukter.

Du kan lese mer om reglene her

Reisende med innskrenket bevegelighet

Vi vil gjøre deg oppmerksom på at reisene våre generelt ikke egner seg for bevegelseshemmede personer. Ta kontakt med oss for å høre om mulighetene i forhold til dine spesifikke behov.

FLYREISEN

Flybilletter

Flybilletten er hos de fleste flyselskaper elektroniske (e-billetter).

Det er viktig at du kontrollerer om navnet ditt er riktig stavet, for navnet på reservasjonen må være nøyaktig som i passet ditt. Hvis du har rettelser til navnet ditt, må du kontakte oss så raskt om mulig. Vær oppmerksom på at dette kan medføre et gebyr fra flyselskapet.

Setereservasjon

Flyselskapet vil tildele deg en plass ombord på flyet ved innsjekking. Hvis du har spesifikke ønsker angående hvor på flyet du vil sitte, kan du selv reservere et sete på flyselskapets hjemmeside eller i appen deres. Vær oppmerksom på at de fleste flyselskaper krever betaling for en setereservasjon.

Det varierer når flyselskapene åpner for setereservasjon, men som en hovedregel kan du bestille seter fra bestillingstidspunktet og inntil 48 timer før avgang.

Vi gjør dessuten oppmerksom på at flyselskapet har full rådighet over alle seter på flyet og at de derfor alltid har rett til å foreta endringer i en reservasjon.
Hvis du ikke reserverer et sete før avreise, vil flyselskapet tildele deg en plass ved innsjekking.

Innsjekking

Ved innsjekking bruker du passet ditt og bestillingsreferansen som fremgår av reiseplanen din.

Vi anbefaler at du laster ned flyselskapets app på telefonen din. I appen er det mulig å sjekke inn på nett, vanligvis fra 24 til 48 timer før avreise. I appen kan du også holde deg oppdatert om evt. flyendringer og annen viktig informasjon om flyreisen din.

Vær oppmerksom på at flytidene kan ha endret seg i forhold til tidene som er angitt i den reiseplanen du fikk ved bestilling av reisen. Det er alltid flytidene i flyselskapets app eller på flyselskapets hjemmeside som gjelder.

På flyplassen

Vi anbefaler at du møter opp på flyplassen senest 2 timer før avreise. Det er lurt å sjekke ut flyplassens hjemmeside for å se de siste oppdateringene.

Bagasje

Vi bruker mange ulike flyselskaper til reisemålene våre. De nøyaktige reglene om håndbagasje og innsjekket bagasje finner du på flyselskapets hjemmeside eller i appen deres.

På Cuba reiser du både rundt i minibusser og vanlige busser.

Bussene på Cuba har en begrensning på 20 kg bagasje pr. person. Hvis bagasjen din veier mer, må du betale et gebyr på stedet.

Vær oppmerksom på at bagasjen din må være fordelt på én koffert og én ryggsekk som håndbagasje,
(det er ikke tillatt å ta med trillekoffert som håndbagasje i minibussene).

Forsinket bagasje

Hvis bagasjen din skulle være forsinket, skal du ved ankomst henvende deg til personalet i bagasjeområdet på flyplassen og melde bagasjen din som forsinket.

Det er viktig at du har bagasjekvitteringen når du skal fylle ut PIR-rapporten. (Property Irregularity Rapport).

Vær oppmerksom på at du ikke må forlate bagasjeområdet på flyplassen før du har fylt ut rapporten.

I tilfelle forsinket bagasje ber vi deg om å kontakte samarbeidspartneren vår, som vil sørge for at guiden/sjåføren venter på deg.

Flyforsinkelser eller kanselleringer

Dersom det skulle skje endringer i forbindelse med flyreservasjonen din før avreise, vil vi naturligvis kontakte deg med informasjon om dette.

Hvis det skulle oppstå flyforsinkelse etter innsjekking, er det flyselskapet som har ansvaret for å ombooke reisen din. De vil normalt booke neste mulige avgang og sørge for eventuell forpleining og overnattning hvis dette skulle være nødvendig.

Samarbeidspartneren vår sjekker selv eventuelle endringer av ankomsttider, og vil naturligvis vente på deg selv om flyet ditt skulle være forsinket.

Hvis en forsinkelse eller kansellering betyr at flyselskapet ombooker deg til et annet flynummer etter at du er kommet til flyplassen, ber vi deg kontakte oss på TourCompass’ nødnummer.

PÅ REISEMÅLET

Passkontroll og toll

Passkontroll:

Når du ankommer ditt endelige reisemål, går du gjennom passkontrollen. Her sjekkes passet ditt og eventuelle innreisepapirer og visum. Mange steder må du avgi fingeravtrykk, og det tas også et bilde av ansiktet ditt for biometrisk gjenkjenning. Du kan også få spørsmål om dine reiseplaner i landet og evt. adressen til overnattingsstedet ditt.

Toll:
Når du er kommet gjennom passkontrollen og har hentet bagasjen din, skal du gjennom tollen. Hvis du ikke har noe å fortolle, kan du gå gjennom “nothing to declare”. Hvis du derimot har noe å fortolle, er det viktig at du går gjennom “declare”. Det er ditt eget ansvar å sjekke hvilke tollregler som gjelder i det landet du reiser til.

Ankomst

Ved ankomst blir du møtt av en guide/sjåfør som står klar til å ta imot deg med et TourCompass-skilt.

Hvis du mot formodning ikke kan finne guiden/sjåføren din, ber vi deg kontakte den lokale samarbeidspartneren vår på deres nødnummer. Det står i reisedokumentene dine.

Innsjekking og utsjekking på hoteller

Innsjekking er vanligvis kl. 14.00, og du kan derfor ikke regne med å få rommet ditt før dette tidspunktet.

Ved innsjekking vil resepsjonsmedarbeideren vanligvis registrere kredittkortet ditt og muligens reservere et beløp. Dette er ikke en ekstra utgift, men en vanlig ordning på hoteller for å sikre betaling ved evt. bruk av minibar eller lignende. Ved utsjekking blir beløpet automatisk bli frigitt hvis du ikke har gjort bruk av dette.

Det er meget vanlig at hotellene tar en kopi av passet ditt. Noen steder er dette et krav fra lokale myndigheter.

Ved avreise er det normalt utsjekking rundt kl. 10.00. Skal du først reise videre om ettermiddagen eller kvelden, kan du få oppbevart bagasjen din til avreise. Hvis du i stedet ønsker sen utsjekking, kan du mot betaling bestille dette når du bestiller reisen.

 

Casa particulares:

Casa particulares, eller casas, er en privat form for innkvartering der du bor hjemme hos en cubanske familie. Det kan best sammenlignes med et bed & breakfast.

Les mer om å bo på casa particular her.

Reiseform og transport

I tilfelle utforutsette forhold som f.eks. dårlig vær, sperrede veier eller andre ting, kan det bli nødvendig å endre rekkefølgen på sightseeingturer og severdigheter i dagsprogrammene.

Trenger du hjelp underveis?

Vi har et 24-timers nødnummer du alltid kan bruke til å komme i kontakt med oss hvis det skulle oppstå uforutsette hendelser på reisen din. I tillegg får du også tilsendt telefonnummer og nødtelefonnummer til vår samarbeidspartner på reisemålet. I noen tilfeller kan det være enklest og raskest å kontakte samarbeidspartnerne våre på grunn av tidsforskjellen, hvis du f.eks. skulle havne i en situasjon der henting til en utflukt eller en transfer er mer enn 15 min. forsinket.

ETTER REISEN

Ris og ros/kontakt

Vi lever af glade gæster, og vi vil derfor meget gerne høre fra dig efter hjemkomst. Send os en mail på info@tourcompass.no eller ring til os på tlf.: 89 93 43 89.

Latin-Amerika
Tom Søndergaard

Tom er vår Latin-Amerika-spesialist. Han har reist utallige ganger i Mellom- og Sør-Amerika siden midten av 1990-tallet og elsker å hjelpe andre med å realisere drømmereisen sin dit.

Se åpningstider
Mandag - torsdag fra 10-16
Fredag fra 10-14