Beste reisetid
Guatemala er kjent som “landet med evig vår”. Landet har varmt, tropisk klima, og temperaturene er alltid behagelige. Klimaet er mer temperert i høylandet.
Det er likevel best å reise til Guatemala i perioden fra oktober til april.
Den regnfulle perioden er nemlig fra ca. mai til oktober, og da kan det komme tropiske regnskyll som vanligvis etterfølges av klart vær og sol.
Værstatistikk for Panajachel: | JAN | FEB | MAR | APR | MAI | JUN | JUL | AUG | SEP | OKT | NOV | DES |
Dagtemp. | 22 | 23 | 25 | 25 | 25 | 24 | 23 | 24 | 23 | 22 | 23 | 22 |
Nattemp. | 12 | 12 | 13 | 15 | 16 | 16 | 16 | 16 | 16 | 15 | 14 | 13 |
Nedbør i mm | 0 | 0 | 6 | 12 | 45 | 72 | 87 | 57 | 105 | 48 | 9 | 3 |
Værstatistikk for Flores (nordlige Guatemala): | JAN | FEB | MAR | APR | MAI | JUN | JUL | AUG | SEP | OKT | NOV | DES |
Dagtemp. | 26 | 26 | 29 | 31 | 32 | 31 | 31 | 31 | 30 | 28 | 27 | 26 |
Nattemp. | 17 | 18 | 18 | 20 | 21 | 22 | 22 | 22 | 22 | 21 | 19 | 19 |
Nedbør i mm | 21 | 12 | 15 | 9 | 45 | 87 | 93 | 66 | 69 | 60 | 36 | 18 |
Pass og visum
Som norsk statsborger må du ha et gyldig, norsk pass. Passet må være gyldig i minst 6 måneder etter hjemreise.
Som norsk statsborger trenger du ikke visum til Guatemala for opphold under 90 dager.
Merk: Det er ditt ansvar å sjekke om du trenger visum til transittflyplassene underveis.
Skal du reise via USA, gjelder følgende for norske statsborgere:
Du mål ha en ESTA-innreisetillatelse (Electronic System for Travel Authorization) for å få lov til å reise via USA. Du vil bli avvist ved innsjekking på avreiseflyplassen hvis ikke du har denne tillatelsen med deg. Du må søke om innreisetillatelsen i god tid og senest 72 timer før avreise til USA, og alle reisende, uansett alder, må ha en tillatelse. Du kan søke og finne prisen på ESTA via denne koblingen: https://esta.cbp.dhs.gov/esta/. Du må ha passet, reiseplanen, kredittkortet og e-postadressen din klar når du søker.
Innreisetillatelsen er elektronisk forbundet med passet ditt, og den er gyldig i 2 år eller til passet ditt utløper (avhengig av hva som kommer først). Vi anbefaler at du tar med deg en fysisk kopi av ESTA-innreisetillatelsen din.
Hvis du får nytt pass, må du søke om en ny ESTA-innreisetillatelse.
Merk: Du må kontakte USAs ambassade og søke om visum hvis du har reist til/i følgende land:
- Cuba etter 12. januar 2021
- Nord-Korea, Iran, Irak, Sudan, Syria, Libya, Somalia eller Yemen etter 1. mars 2011
Det samme gjelder hvis du er statsborger i/har dobbelt statsborgerskap som inkluderer disse landene.
Hvis du trenger mer informasjon om utfylling av ESTA-søknad, kan du finne en oversikt over ofte stilte spørsmål og svar her: https://esta.cbp.dhs.gov/faq?lang=en.
Du kan også henvende deg på telefon til: +1-202-325-8000
Skal du reise via Canada, gjelder følgende for norske statsborgere:
Du må ha en eTA-innreisetillatelse (Electronic Travel Authorization) for å få lov til å reise via Canada. Du vil bli avvist ved innsjekking på avreiseflyplassen hvis ikke du har denne tillatelsen med deg. Du må søke om innreisetillatelsen i god tid, og alle reisende, uansett alder, må ha denne tillatelsen. Du kan søke og finne pris på eTA via denne koblingen: http://www.cic.gc.ca/english/visit/eta-start.asp. Du må ha passet, reiseplanen, kredittkortet og e-postadressen din klar når du søker.
Innreisetillatelsen er elektronisk forbundet med passet ditt, og den er gyldig i 5 år eller til passet ditt utløper (avhengig av hva som kommer først). Vi anbefaler at du tar med deg en fysisk kopi av eTA-innreisetillatelsen din.
Hvis du får nytt pass, må du søke om en ny eTA-innreisetillatelse.
Reglene om visum finner du her
Informasjon om å krysse grensen til/fra Guatemala finner du under praktisk info Mexico – Pass og visum.
Hvis du ankommer Guatemala med fly, må du fylle ut dette innreiseskjemaet på nettet før ankomst og vise frem QR-koden som genereres når skjemaet er riktig utfylt. Link til skjemaet:
https://farm2.sat.gob.gt/declaDelViajeroGt-web/pages/public/declaracionJuradaDelViajero.html
Reisedokumenter
Før avreise kan du laste ned appen vår her for å finne reisedokumentene dine og kontaktinformasjonen til TourCompass og våre lokale partnere.
Vi anbefaler at du laster ned appen WhatsApp på smarttelefonen din og legger til telefonnumrene til samarbeidspartnerne våre. Da kan du sende beskjeder og ringe dem gratis når du har Wi-Fi-forbindelse.
Vaksiner
Vi anbefaler at du kontakter en spesiallege, fastlegen din eller en autorisert vaksinasjonsklinikk for informasjon om vaksiner. Du kan også lese mer om reglene for reisevaksiner hos Folkehelseinstituttet.
Vær oppmerksom på bestemmelsene om gul feber – spesielt hvis du reiser inn via et land der det finnes gul feber. Noen land har krav om bevis for vaksine mot gul feber ved innreise. Ha derfor alltid vaksinasjonsbeviset med deg i håndbagasjen når du reiser.
Få 20 % rabatt på vaksinasjon
Når du bestiller en reise hos TourCompass, kan du få 20 % rabatt hos Sentrum Reisemedisin som har klinikker i Oslo og Bergen.
På deres hjemmeside; www.reisemedisin.no kan du bestille tid og få ytterligere veiledning om vaksiner gjeldende din reise.
Ved bestilling ber vi deg henvise til oss og ved konsultasjon er det fint om du viser ordrebekreftelsen for å få rabatt.
Reisebetingelser
Vennligst les reisevilkårene våre nøye, for de er en del av de avtalevilkårene som gjelder for reiser som kjøpes hos TourCompass. Reiser som kjøpes hos oss er omfattet av “Lov om pakkereiser”.
Klikk her for å lese reisevilkårene våre.
Reiseforsikringer
Vi anbefaler alltid at du har en god reiseforsikring med i bagasjen når du skal dra ut på drømmereisen. I tillegg er det veldig lurt å tegne en avbestillingsforsikring.
Klikk her for å gå til vår side om forsikring, der du kan lese mer om anbefalingene våre.
Valuta, prisnivå og tips
Valutaen i Guatemala heter quetzal (GTQ). Du kan finne den aktuelle kursen her
Vi anbefaler at du tar med deg amerikanske dollar (USD) i kontanter som du ved ankomst kan veksle på et offisielt vekslingskontor. Minibanker (ATM) finnes nesten overalt. Vanlige kredittkort kan brukes på hoteller, mange restauranter og i butikker. Kommer man lengre ut på landet, kan det imidlertid være vanskelig å bruke kredittkort.
Du kan lese mer om prisnivået i Guatemala her.
Det er vanlig og populært å gi tips i latinamerikanske land, men det er frivillig, og det er helt opp til deg hvor mye du ønsker å gi. Hvis du vil gi tips, skal du gi dem personlig. Ha gjerne litt småsedler eller mynter for hånden.
Veiledningen nedenfor er veiledende.
- Restauranter og barer: 10–15 % av regningen
- Guider: 40–50 quetzales pr. person pr. utflukt
- Sjåfører: 30-40 quetzales pr. person pr. utflukt
- Stuepiker: 4 quetzales pr. rom pr. natt
- Pikkoloer: 2 quetzales pr. koffert
På barer og restauranter kan det være oppført et tillegg på kvitteringen for ekstra ytelser som f.eks. borddekning (“cubierto”) eller live musikk.
Mat og allergier
På de aller fleste reisemålene våre kan vi ta hensyn til allergier, samt allergener eller matpreferanser, men det er viktig at du opplyser om dette når du bestiller reisen.
Telefon, Wi-Fi og elektrisitet
Telefon og Wi-Fi:
Det er dyrt å bruke data og roaming i utlandet hvis det ikke allerede er inkludert i mobilabonnementet ditt. Du kan kontakte mobilleverandøren og høre hvilke tjenester som er inkludert i abonnementet ditt samt hvilke priser som gjelder for deg på ulike reisemål.
Hvis du ikke allerede har data og roaming i utlandet inkludert i mobilabonnementet ditt, anbefaler vi at du bruker gratis Wi-Fi når du er på hotellet ditt eller på restaurant. Da kan du ringe og skrive gratis hjem via forskjellige tjenester, som f.eks. Facetime, Messenger og WhatsApp. Vær oppmerksom på at det ikke tilbys Wi-Fi overalt.
Elektrisitet:
Guatemala har en strømstyrke på 110 volt. Støpslene har “flate” pinner. Derfor er det viktig å ta med en adapter.
Pakkeliste
Sørg alltid for å ha alle viktige og uunnværlige ting i håndbagasjen. Det gjelder f.eks. pass, visum, vaksinasjonsbevis, kredittkort, penger, forsikringsdokumenter, reisedokumenter, PC, mobiltelefon samt evt. info om helsetilstanden din og livsviktig medisin.
Innføring av planteprodukter til EU
Det er ikke tillatt for reisende å innføre planter, frø, frukt og andre planteprodukter fra reiser i land utenfor EU, med mindre de har et medfølgende plantehelsesertifikat. Disse reglene gjelder også for mindre mengder planter og planteprodukter.
Du kan lese mer om reglene her
Reisende med innskrenket bevegelighet
Vi vil gjøre deg oppmerksom på at reisene våre generelt ikke egner seg for bevegelseshemmede personer. Ta kontakt med oss for å høre om mulighetene i forhold til dine spesifikke behov.
Flybilletter
Hos de fleste flyselskaper er flybilletter elektroniske (e-billetter).
Det er viktig at du kontrollerer om navnet ditt er riktig stavet, for navnet på reservasjonen må være nøyaktig som i passet ditt. Hvis du har rettelser til navnet ditt, må du kontakte oss så raskt om mulig. Vær oppmerksom på at dette kan medføre et gebyr fra flyselskapet.
Setereservasjon
Flyselskapet vil tildele deg en plass ombord på flyet ved innsjekking. Hvis du har spesifikke ønsker angående hvor på flyet du vil sitte, kan du selv reservere et sete på flyselskapets hjemmeside eller i appen deres. Vær oppmerksom på at de fleste flyselskaper krever betaling for en setereservasjon.
Det varierer når flyselskapene åpner for setereservasjon, men som en hovedregel kan du bestille seter fra bestillingstidspunktet og inntil 48 timer før avgang.
Vi gjør dessuten oppmerksom på at flyselskapet har full rådighet over alle seter på flyet og at de derfor alltid har rett til å foreta endringer i en reservasjon.
Hvis du ikke reserverer et sete før avreise, vil flyselskapet tildele deg en plass ved innsjekking.
Innsjekking
Ved innsjekking bruker du passet ditt og bestillingsreferansen som fremgår av reiseplanen din.
Vi anbefaler at du laster ned flyselskapets app på telefonen din. I appen er det mulig å sjekke inn på nett, vanligvis fra 24 til 48 timer før avreise. I appen kan du også holde deg oppdatert om evt. flyendringer og annen viktig informasjon om flyreisen din.
Vær oppmerksom på at flytidene kan ha endret seg i forhold til tidene som er angitt i den reiseplanen du fikk ved bestilling av reisen. Det er alltid flytidene i flyselskapets app eller på flyselskapets hjemmeside som gjelder.
På flyplassen
Vi anbefaler at du møter opp på flyplassen senest 2 timer før avreise. Det er lurt å sjekke ut flyplassens hjemmeside for å se de siste oppdateringene.
Bagasje
Vi bruker mange ulike flyselskaper til reisemålene våre. De nøyaktige reglene om håndbagasje og innsjekket bagasje finner du på flyselskapets hjemmeside eller i appen deres.
Vær oppmerksom på at innenriksflyvninger i Guatemala kun tillater 9 kg. bagasje. Hvis du har mer vekt enn dette, må du forvente å betale en avgift ved innsjekking på flyplassen.
Forsinket bagasje
Hvis bagasjen din skulle være forsinket, skal du ved ankomst henvende deg til personalet i bagasjeområdet på flyplassen og melde bagasjen din som forsinket.
Det er viktig at du har bagasjekvitteringen når du skal fylle ut PIR-rapporten. (Property Irregularity Rapport).
Vær oppmerksom på at du ikke må forlate bagasjeområdet på flyplassen før du har fylt ut rapporten.
I tilfelle forsinket bagasje ber vi deg om å kontakte samarbeidspartneren vår, som vil sørge for at guiden/sjåføren venter på deg.
Flyforsinkelser eller kanselleringer
Dersom det skulle skje endringer i forbindelse med flyreservasjonen din før avreise, vil vi naturligvis kontakte deg med informasjon om dette.
Hvis det skulle oppstå flyforsinkelse etter innsjekking, er det flyselskapet som har ansvaret for å ombooke reisen din. De vil normalt booke neste mulige avgang og sørge for eventuell forpleining og overnattning hvis dette skulle være nødvendig.
Samarbeidspartneren vår sjekker selv eventuelle endringer av ankomsttider, og vil naturligvis vente på deg selv om flyet ditt skulle være forsinket.
Hvis en forsinkelse eller kansellering betyr at flyselskapet ombooker deg til et annet flynummer etter at du er kommet til flyplassen, ber vi deg kontakte oss på TourCompass’ nødnummer.
Passkontroll og toll
Passkontroll:
Når du ankommer ditt endelige reisemål, går du gjennom passkontrollen. Her sjekkes passet ditt og eventuelle innreisepapirer og visum. Mange steder må du avgi fingeravtrykk, og det tas også et bilde av ansiktet ditt for biometrisk gjenkjenning. Du kan også få spørsmål om dine reiseplaner i landet og evt. adressen til overnattingsstedet ditt.
Toll:
Når du er kommet gjennom passkontrollen og har hentet bagasjen din, skal du gjennom tollen. Hvis du ikke har noe å fortolle, kan du gå gjennom “nothing to declare”. Hvis du derimot har noe å fortolle, er det viktig at du går gjennom “declare”. Det er ditt eget ansvar å sjekke hvilke tollregler som gjelder i det landet du reiser til.
Ankomst
Ved ankomst blir du møtt av en guide/sjåfør som står klar til å ta imot deg med et TourCompass-skilt.
Hvis du mot formodning ikke kan finne guiden/sjåføren din, ber vi deg kontakte den lokale samarbeidspartneren vår på deres nødnummer. Det står i reisedokumentene dine.
Innsjekking og utsjekking på hoteller
Innsjekking er vanligvis kl. 14.00, og du kan derfor ikke regne med å få rommet ditt før dette tidspunktet. Hvis du i ønsker tidlig innsjekking, kan du mot betaling bestille dette når du bestiller reisen.
Ved innsjekking vil resepsjonsmedarbeideren vanligvis registrere kredittkortet ditt og muligens reservere et beløp. Dette er ikke en ekstra utgift, men en vanlig ordning på hoteller for å sikre betaling ved evt. bruk av minibar eller lignende. Ved utsjekking blir beløpet automatisk bli frigitt hvis du ikke har gjort bruk av dette.
Det er meget vanlig at hotellene tar en kopi av passet ditt. Noen steder er dette et krav fra lokale myndigheter.
Ved avreise er det normalt utsjekking rundt kl. 10.00. Skal du først reise videre om ettermiddagen eller kvelden, kan du få oppbevart bagasjen din til avreise. Hvis du i stedet ønsker sen utsjekking, kan du mot betaling bestille dette når du bestiller reisen.
Reiseform og transport
I tilfelle utforutsette forhold som f.eks. dårlig vær, sperrede veier eller andre ting, kan det bli nødvendig å endre rekkefølgen på sightseeingturer og severdigheter i dagsprogrammene.
Trenger du hjelp underveis?
Vi har et 24-timers nødnummer du alltid kan bruke til å komme i kontakt med oss hvis det skulle oppstå uforutsette hendelser på reisen din. I tillegg får du også tilsendt telefonnummer og nød telefonnummer til vår samarbeidspartner på reisemålet. I noen tilfeller kan det være enklest og raskest å kontakte samarbeidspartnerne våre på grunn av tidsforskjellen, hvis du f.eks. skulle havne i en situasjon der henting til en utflukt eller en transfer er mer enn 15 min. forsinket.
Ris og ros/kontakt
Vi lever av glade gjester, så vi vil veldig gjerne høre fra deg når du er kommet hjem igjen. Send en e-post til info@tourcompass.no eller ring til oss på tlf.: 85295424