TRYGGHETSGARANTI - LES MER
85 29 54 24
Åpent i dag kl 10 - 16 | Se åpningstider

Praktisk informasjon om Kina

Praktisk informasjon om Kina
Praktisk informasjon om Kina

Praktisk informasjon om Kina

KLIMA

Beste reisetid

Kina er et av verdens største land, og derfor er det store forskjeller på klimaet alt etter hvor i landet du befinner deg. Det nordlige Kina ligger i det tempererte klimabeltet, mens det lengre sørover i landet er både subtropisk og tropisk klima.

Overordnet sett har Kina fire årstider, akkurat som i Norge :

  • Vår: mars til mai
  • Sommer: juni til august
  • Høst: september til oktober
  • Vinter: november til februar

De enkelte årstidene kan imidlertid forskyve seg litt, alt etter hvilket område det er snakk om.

Beijing:
Beijing ligger i det tempererte klimabeltet.

Vinteren er kald og tørr, mens sommeren er varm og våt. Om våren og høsten er det svært lite regn og milde temperaturer. Den kaldeste måneden er januar, mens de mest regnfulle månedene er juli og august.

Værstatistikk for Beijing: JAN FEB MAR APR MAI JUN JUL AUG SEP OKT NOV DES
Gjennomsnittlig maks. temp.  2 4 11 20 26 30 31 30 26 19 10 3
Gjennomsnittlig min. temp.  -9 -7 -1 7 13 18 22 20 14 7 0 -7
Nedbør mm  3 6 9 26 29 71 176 182 49 19 6 2

Xi’an:
Xi’an ligger i det tempererte klimabeltet.

Akkurat som i Beijing er vinteren kald og tørr og til tider med tåke, mens sommeren byr på riktig varmt og vått vær. Våren og høsten er det forholdsvis tørt, og de mest regnfulle månedene er på slutten av sommeren / starten på høsten.

Værstatistikk for Xi’an: JAN FEB MAR APR MAI JUN JUL AUG SEP OKT NOV DES
Gjennomsnittlig maks. temp. 5 8 13 21 26 30 31 30 25 20 12 6
Gjennomsnittlig min. temp. -4 -2 3 9 14 19 21 20 16 10 3 -3
Nedbør mm 10 10 40 40 70 60 100 70 110 60 20 10

Shanghai:
Shanghai ligger i det subtropiske klimabeltet.

Vinteren her er tørr og kald, men litt mildere enn i for eksempel Beijing. Selv om nattemperaturen ofte faller til under frysepunktet, snør det sjelden. Sommeren byr på svært varme temperaturer som noen ganger stiger helt til 40 grader. I tillegg er sommermånedene preget av kraftige regnbyger. Til gjengjeld byr våren og høsten som regel på tørt vær med behagelige temperaturer. Du bør imidlertid være oppmerksom på at temperaturen kan endre seg raskt på høsten.

Værstatistikk for Shanghai: JAN FEB MAR APR MAI JUN JUL AUG SEP OKT NOV DES
Gjennomsnittlig maks. temp. 8 9 13 19 24 27 32 32 27 22 17 11
Gjennomsnittlig min. temp. 0 2 5 11 16 20 25 25 20 15 9 2
Nedbør mm 39 59 81 102 115 152 128 133 156 61 51 35

Chengdu:
Chengdu (Sichuan-provinsen i det sørvestlige Kina) ligger i det subtropiske klimabeltet.

Her er klimaet mildt, og temperaturen i de kaldeste månedene er fortsatt relativt behagelig.

Været er varmest og våtest i sommermånedene, særlig i juli og august, og det kan bli skikkelig lummert. Vinteren er til gjengjeld ikke fullt så kald som andre steder, men været kan være preget av tåke og høy luftfuktighet, som kan få det til å føles kaldere. Våren starter mildt, men blir gradvis varmere, likeens som høsten starter varmt og gradvis blir kaldere. Både om våren og høsten er været skiftende, og varme dager kan raskt erstattes av kjøligere dager – og omvendt.

Værstatistikk for Chengdu: JAN FEB MAR APR MAI JUN JUL AUG SEP OKT NOV DES
Gjennomsnittlig maks. temp. 10 11 15 21 26 28 29 29 25 21 16 11
Gjennomsnittlig min. temp. 3 5 8 12 17 21 22 22 18 15 10 4
Nedbør mm 10 20 20 50 100 110 200 190 130 40 20 10

Yangshuo:
Yangshuo (Guanxi-provinsen – en av Kinas sørligste provinser) ligger i det subtropiske klimabeltet.

Generelt er Yangshuo litt varmere enn Shanghai, men får langt mer regn. Vintermånedene er årets tørreste, hvor det også er milde temperaturer, mens det om sommeren og store deler av våren er mye regn. Høsten er forholdsvis varm og har litt mer regn enn vintermånedene.

Værstatistikk for Yangshuo: JAN FEB MAR APR MAI JUN JUL AUG SEP OKT NOV DES
Gjennomsnittlig maks. temp. 11 14 17 23 28 30 33 33 31 27 21 15
Gjennomsnittlig min. temp. 4 8 11 16 20 23 24 24 21 17 11 6
Nedbør mm 53 81 114 224 312 293 200 186 83 85 69 44
VIKTIG INFORMASJON OM REISEN DIN

Pass og visum

Pass:

Som norsk statsborger må du ha et gyldig, norsk pass og passet må ha minst to ledige, ustemplede dobbeltsider. Passet skal være gyldig i minst 6 måneder etter at reisen til Kina er avsluttet.

Vær oppmerksom på at et pass som har vært meldt savnet og som dukker opp igjen kan medføre problemer, og i verste fall kan du bli avvist ved innreisen i Kina. Vi anbefaler derfor at du søker om et nytt pass før avreise hvis dette har skjedd med ditt pass.

Visum:

Gyldig ved ankomst frem til 31. desember 2025, trenger du som norsk statsborger ikke visum til Kina hvis oppholdet ditt varer opptil 15 dager.

Ankommer du etter 31. desember 2025, eller er oppholdet ditt på mer enn 15 dager, må du ha visum for å reise inn i Kina. Visum utstedes av konsulatet på Den kinesiske ambassade i Oslo og gjelder i tre måneder fra utstedelsesdato.

Du finner en oversikt over prisene her.

Vi anbefaler, at du går i gang med å søke om visum 3 måneder før avreise.

Før du går i gang med selve visumsøknaden anbefaler vi at du leser søknadsveiledningen grundig, trinn for trinn. Du finner denne veiledningen her.

Når du begynner med visumsøknaden, skal du ha følgende tilgjengelig:

  • Passet ditt
  • Et digitalt passbilde som oppfyller de spesifikke kravene til slike bilder. Les mer her
  • Invitasjonsbrevet du får fra oss sammen med din bekreftelse på reisen

Visumsøknaden skal fylles ut på nett, via følgende kobling: Kina visum

Søknaden består av 10 punkter. Du skal bl.a. laste opp et digitalt passbilde, fylle ut personlige opplysninger, utdannings- og jobbrelaterte opplysninger, informasjon om tidligere reiseaktivitet samt opplyse om vår samarbeidspartners lisensnummer og adressen til stedene der du skal overnatte. Dette fremgår av invitasjonsbrevet ditt.

Når du er ferdig med søknaden, skal du bestille en tid til personlig fremmøte på konsulatet i Oslo, og det kan du gjøre her. Adressen er Holmenveien 5, 0374 Oslo, og konsulatet er åpent på alle hverdager fra kl. 9.00 til 11.30. Vær oppmerksom på at ambassaden holder stengt på norske og kinesiske helligdager.

Før det personlige fremmøtet må du huske å skrive ut visumsøknaden din. Den tar du med til ambassaden sammen med fremmøtebekreftelsen, en kopi av informasjonssiden og bildesiden i passet ditt, et fysisk passbilde i farger og en kopi av invitasjonsbrevet.

Ved fremmøte på konsulatet avleverer du alle dine medbragte dokumenter og svarer på eventuelle spørsmål.

Når du henter visumet ditt, skal du betale for det. Visumet er et klistremerke som settes inn i passet ditt. Vennligst sjekk at all informasjon i visumet er korrekt.

Hvis du er forhindret fra å hente visumet selv, kan du få en venn eller et familiemedlem til å gjøre det. Da må du skrive en fullmakt. Det er også viktig at personen som henter har med seg en kopi av den kvitteringen som skal brukes til å hente visumet. Personen som henter visumet ditt må kunne legitimere seg ved å vise frem legitimasjon med bilde.

Vi vet at visumreglene til Kina er kompliserte. Hvis det er noe som helst du er i tvil om, anbefaler vi at du henvender deg til det kinesiske konsulatet i Oslo på telefon 22490570. Konsulatet kan kontaktes på telefon alle hverdager mellom kl. 14.00 og 15.00.

Du kan lese mer om visumreglene på Utenriksdepartementets hjemmeside.

Reisedokumenter

Før avreise kan du laste ned appen vår her for å finne reisedokumentene dine og kontaktinformasjonen til TourCompass og våre lokale partnere.

Dersom reisen din inkluderer innenriksflyvninger eller togreise i Kina, er det samarbeidspartneren vår som booker og utsteder billettene, som du får på reisemålet av guiden din.

Vi anbefaler at du laster ned appen WhatsApp på smarttelefonen din og legger til telefonnumrene til samarbeidspartnerne våre. Da kan du sende beskjeder og ringe dem gratis når du har Wi-Fi-forbindelse.

Vaksiner

Vi anbefaler at du kontakter en spesiallege, fastlegen din eller en autorisert vaksinasjonsklinikk for informasjon om vaksiner. Du kan også lese mer om reglene for reisevaksiner hos Folkehelseinstituttet.

Vær oppmerksom på bestemmelsene om gul feber – spesielt hvis du reiser inn via et land der det finnes gul feber. Noen land har krav om bevis for vaksine mot gul feber ved innreise. Ha derfor alltid vaksinasjonsbeviset med deg i håndbagasjen når du reiser.

Få 20 % rabatt på vaksinasjon

Når du bestiller en reise hos TourCompass, kan du få 20 % rabatt hos Sentrum Reisemedisin som har klinikker i Oslo og Bergen.

På deres hjemmeside; www.reisemedisin.no kan du bestille tid og få ytterligere veiledning om vaksiner gjeldende din reise.

Ved bestilling ber vi deg henvise til oss og ved konsultasjon er det fint om du viser ordrebekreftelsen for å få rabatt.

Du er alltid velkommen til å kontakte oss hvis du har spørsmål om dette.

Reisevilkår

Vennligst les reisevilkårene våre nøye, for de er en del av de avtalevilkårene som gjelder for reiser som kjøpes hos TourCompass. Reiser som kjøpes hos oss er omfattet av “Lov om pakkereiser”.

Klikk her for å lese reisevilkårene våre.

Reiseforsikringer

Vi anbefaler alltid at du har en god reiseforsikring med i bagasjen når du skal dra ut på drømmereisen. I tillegg er det veldig lurt å tegne en avbestillingsforsikring.

Klikk her for å gå til vår side om forsikring, der du kan lese mer om anbefalingene våre.

FØR REISEN

Valuta, prisnivå og tips

Valutaen i Kina er yuan renminbi (CNY) Du kan finne den aktuelle kursen på yuan renminbi her.

Visa og MasterCard kan stort sett bare brukes på hoteller, så sørg alltid for å ha kontanter på deg. Du finner minibanker i de fleste byene, men det er ikke i mange av dem du kan bruke internasjonale kredittkort. Banker med minibanker som aksepterer internasjonale kredittkort er: Bank of China, China Merchant’s Bank og ICBC.

tips er populært, men det er opp til deg om du vil gi det. Du kan gi så mye eller så lite du vil. Beløpene nedenfor er veiledende:

  • Guider: 35–70 CNY pr. dag pr. person, avhengig av hva slags service du får
  • Sjåfører: 15-35 CNY pr. dag pr. person, avhengig av hva slags service du får
  • Pikkoloer: 7-15 CNY pr. kolli bagasje
  • Stuepiker: 15 CNY pr. rom pr. natt
  • Restauranter: På internasjonale restauranter kan du legge igjen 10–35 CNY på bordet, når du går hvis servicen og maten har vært god. På små lokale restauranter og gatekjøkken forventes det ikke tips.

Mat og allergier

På de aller fleste reisemålene våre kan vi ta hensyn til allergier, samt allergener eller matpreferanser, men det er viktig at du opplyser om dette når du bestiller reisen.

Telefon, Wi-Fi og elektrisitet

Telefon og Wi-Fi:

Det er dyrt å bruke data og roaming i utlandet hvis det ikke allerede er inkludert i mobilabonnementet ditt. Du kan kontakte mobilleverandøren og høre hvilke tjenester som er inkludert i abonnementet ditt samt hvilke priser som gjelder for deg på utenlandsreiser.

Hvis du ikke allerede har data og roaming i utlandet inkludert i mobilabonnementet ditt, anbefaler vi at du bruker Wi-Fi når du er på hotell eller restauranter.

Du bør imidlertid være oppmerksom på at internettet i Kina er strengt sensurert og blokkerer tilgang til en rekke vestlige medier, som bl.a. Google, YouTube, Facebook, Instagram, Twitter, HBO, Netflix mm. For å få tilgang til disse mediene anbefaler vi at du laster ned en VPN-forbindelse i App Store eller Google Play på telefonen din.

 

Elektrisitet:

Kina bruker 220 volt. Vi anbefaler at du tar med deg en adapter, for kinesiske støpsler kan ha både 2 og 3 pinner, som kan være runde eller flate.

Pakkeliste

Sørg alltid for å ha alle viktige og uunnværlige ting i håndbagasjen. Det gjelder f.eks. pass, visum, vaksinasjonsbevis, kredittkort, penger, forsikringsdokumenter, reisedokumenter, PC, mobiltelefon samt evt. info om helsetilstanden din og livsviktig medisin.

 

Besøk i templer

Når du besøker templer, stilles det spesielle krav til påkledning. Du skal ikke vise knær og skuldre, klærne dine må ikke være gjennomsiktige og du må ta av deg skoene.

 

Innføring av planteprodukter til EU

Det er ikke tillatt for reisende å innføre planter, frø, frukt og andre planteprodukter fra reiser i land utenfor EU, med mindre de har et medfølgende plantehelsesertifikat. Reglene gjelder også for mindre mengder planter og planteprodukter.

Du kan lese mer om reglene her.

Reisende med redusert bevegelighet

Vi glør oppmerksom på at våre reiser generelt ikke er egnet for bevegelseshemmede personer. Kontakt oss gjerne for å få informasjon om mulighetene i forhold til dine spesifikke behov.

FLYREISEN

Flybilletter

Hos de fleste flyselskaper er flybilletter elektroniske (e-billetter).

Det er viktig at du kontrollerer om navnet ditt er riktig stavet, for navnet på reservasjonen må være nøyaktig som i passet ditt. Hvis du har rettelser til navnet ditt, må du kontakte oss så raskt om mulig. Vær oppmerksom på at dette kan medføre et gebyr fra flyselskapet.

Setereservasjon

Flyselskapet vil tildele deg en plass ombord på flyet ved innsjekking. Hvis du har spesifikke ønsker angående hvor på flyet du vil sitte, kan du selv reservere et sete på flyselskapets hjemmeside eller i appen deres. Vær oppmerksom på at de fleste flyselskaper krever betaling for en setereservasjon.

Det varierer når flyselskapene åpner for setereservasjon, men som en hovedregel kan du bestille seter fra bestillingstidspunktet og inntil 48 timer før avgang.

Vi gjør dessuten oppmerksom på at flyselskapet har full rådighet over alle seter på flyet og at de derfor alltid har rett til å foreta endringer i en reservasjon.
Hvis du ikke reserverer et sete før avreise, vil flyselskapet tildele deg en plass ved innsjekking.

Innsjekking

Ved innsjekking bruker du passet ditt og bestillingsreferansen som fremgår av reiseplanen din.

Vi anbefaler at du laster ned flyselskapets app på telefonen din. I appen er det mulig å sjekke inn på nett, vanligvis fra 24 til 48 timer før avreise. I appen kan du også holde deg oppdatert om evt. flyendringer og annen viktig informasjon om flyreisen din.

Vær oppmerksom på at flytidene kan ha endret seg i forhold til tidene som er angitt i den reiseplanen du fikk ved bestilling av reisen. Det er alltid flytidene i flyselskapets app eller på flyselskapets hjemmeside som gjelder.

På flyplassen

Vi anbefaler at du møter opp på flyplassen senest 2 timer før avreise. Det er lurt å sjekke ut flyplassens hjemmeside for å se de siste oppdateringene.

Bagasje

Vi bruker mange ulike flyselskaper til reisemålene våre. De nøyaktige reglene om håndbagasje og innsjekket bagasje finner du på flyselskapets hjemmeside eller i appen deres.

Forsinket bagasje

Hvis bagasjen din skulle være forsinket, skal du ved ankomst henvende deg til personalet i bagasjeområdet på flyplassen og melde bagasjen din som forsinket.

Det er viktig at du har bagasjekvitteringen når du skal fylle ut PIR-rapporten. (Property Irregularity Rapport).

Vær oppmerksom på at du ikke må forlate bagasjeområdet på flyplassen før du har fylt ut rapporten.

I tilfelle forsinket bagasje ber vi deg om å kontakte samarbeidspartneren vår, som vil sørge for at guiden/sjåføren venter på deg.

Flyforsinkelser eller kanselleringer

Dersom det skulle skje endringer i forbindelse med flyreservasjonen din før avreise, vil vi naturligvis kontakte deg med informasjon om dette.

Hvis det skulle oppstå flyforsinkelse etter innsjekking, er det flyselskapet som har ansvaret for å ombooke reisen din. De vil normalt booke neste mulige avgang og sørge for eventuell forpleining og overnattning hvis dette skulle være nødvendig.

Samarbeidspartneren vår sjekker selv eventuelle endringer av ankomsttider, og vil naturligvis vente på deg selv om flyet ditt skulle være forsinket.

Hvis en forsinkelse eller kansellering betyr at flyselskapet ombooker deg til et annet flynummer etter at du er kommet til flyplassen, ber vi deg kontakte oss på TourCompass’ nødnummer.

PÅ REISEMÅLET

Passkontroll og toll

Passkontroll:

Når du ankommer ditt endelige reisemål, går du gjennom passkontrollen. Her sjekkes passet ditt og eventuelle innreisepapirer og visum. Mange steder må du avgi fingeravtrykk, og det tas også et bilde av ansiktet ditt for biometrisk gjenkjenning. Du kan også få spørsmål om dine reiseplaner i landet og evt. adressen til overnattingsstedet ditt.

 

Toll:
Når du er kommet gjennom passkontrollen og har hentet bagasjen din, skal du gjennom tollen. Hvis du ikke har noe å fortolle, kan du gå gjennom “nothing to declare”. Hvis du derimot har noe å fortolle, er det viktig at du går gjennom “declare”. Det er ditt eget ansvar å sjekke hvilke tollregler som gjelder i det landet du reiser til.

Ankomst

Ved ankomst blir du møtt av en guide/sjåfør som står klar til å ta imot deg med et TourCompass-skilt.

Hvis du mot formodning ikke finner guiden/sjåføren din, ber vi deg kontakte samarbeidspartneren vår på deres nødnummer. Det står i reisedokumentene dine.

Innsjekking og utsjekking på hoteller

Innsjekking er vanligvis kl. 14.00, og du kan derfor ikke regne med å få rommet ditt før dette tidspunktet. Hvis du i ønsker tidlig innsjekking, kan du mot betaling bestille dette når du bestiller reisen.

Ved innsjekking vil resepsjonsmedarbeideren vanligvis registrere kredittkortet ditt og muligens reservere et beløp. Dette er ikke en ekstra utgift, men en vanlig ordning på hoteller for å sikre betaling ved evt. bruk av minibar eller lignende. Ved utsjekking blir beløpet automatisk bli frigitt hvis du ikke har gjort bruk av dette.

Det er meget vanlig at hotellene tar en kopi av passet ditt. Noen steder er dette et krav fra lokale myndigheter.

Ved avreise er det normalt utsjekking rundt kl. 10.00. Skal du først reise videre om ettermiddagen eller kvelden, kan du få oppbevart bagasjen din til avreise. Hvis du i stedet ønsker sen utsjekking, kan du mot betaling bestille dette når du bestiller reisen.

Reiseform og transport

Våre reiser til Kina er individuelle rundreiser, men utflukter og transferer foregår i internasjonale grupper fra 1-14 personer og kun med TourCompass’ egne gjester.

I tilfelle utforutsette forhold som f.eks. dårlig vær, sperrede veier eller andre ting, kan det bli nødvendig å endre rekkefølgen på sightseeingturer og severdigheter i dagsprogrammene.

Offentlige toaletter

Toalettene i Kina kan være en opplevelse i seg selv. På hoteller og internasjonale restauranter vil toalettene være “vestlige”, men på de fleste offentlige toaletter skal du være forberedt på tradisjonelle kinesiske toaletter, som best kan beskrives som “sitte på huk”-toaletter. Noen steder er det lukkede toalettbåser, andre steder kan du oppleve at det ikke er dør. Vær oppmerksom på at det heller ikke alltid er toalettpapir og såpe på offentlige toaletter. Vi anbefaler derfor at du tar med deg toalettpapir eller en pakke våtservietter og håndrens.

Trenger du hjelp underveis?

Vi har et 24-timers nødnummer du alltid kan bruke til å komme i kontakt med oss hvis det skulle oppstå uforutsette hendelser på reisen din. I tillegg får du også tilsendt telefonnummer og nødtelefonnummer til vår samarbeidspartner på reisemålet. I noen tilfeller kan det være enklest og raskest å kontakte samarbeidspartnerne våre på grunn av tidsforskjellen, hvis du f.eks. skulle havne i en situasjon der henting til en utflukt eller en transfer er mer enn 15 min. forsinket.

ETTER REISEN

Ris og ros/kontakt

Vi lever av glade gjester, og derfor vil vi veldig gjerne høre fra deg når du er kommet hjem igjen. Send en e-post til info@tourcompass.no eller ring til oss på tlf.: 85 29 54 24.

Asia
Iida Egelund Väänänen

Iida har reist til mange destinasjoner og elsker å hjelpe andre med å finne drømmereisen deres.

Se åpningstider
Mandag - torsdag fra 10-16
Fredag fra 10-14