TRYGGHETSGARANTI - LES MER
85 29 54 24
Åpent i dag kl 10 - 16 | Se åpningstider

Praktisk informasjon om Laos

Praktisk informasjon om Laos
Praktisk informasjon om Laos

Praktisk informasjon om Laos

KLIMA

Beste reisetid

Klimaet i Laos er varmt og tropisk og temperaturene er høye året rundt, men det kan være forskjell på lavland og høyland og nord og sør i landet. Året kan deles opp i to klimaperioder: den tørre perioden og den regnfulle perioden.

Den tørre perioden varer fra ca. november til april. I denne perioden er temperaturene behagelig varme, det er mange soltimer og relativt få regnbyger.

Mot slutten av perioden stiger temperaturene, og det kan bli meget varmt.

Regnsesongen varer fra ca. mai til oktober. I disse månedene er det varmere enn i den tørre perioden og det regner mer. Regnet faller som regel som kraftige regnbyger om natten eller i de tidlige morgentimene og varer sjelden mer enn et par timer. De større regnmengdene fører imidlertid til at luften renses, været klarner opp og naturen blir grønn og frodig.

Selv om det faller en del regn i noen måneder, er temperaturene fremdeles høye.

Værstatistikk for Luang Prabang: JAN FEB MAR APR MAI JUN JUL AUG SEP OKT NOV DES
Gjennomsnittlig maks.temp. 27 31 33 34 34 32 32 32 32 31 29 26
Gjennomsnittlig min.temp. 14 16 18 21 24 25 24 24 23 21 18 14
Nedbør i mm 15 19 30 108 147 258 228 289 173 126 40 10
VIKTIG INFORMASJON OM REISEN DIN

Pass og visum

Som norsk statsborger må du ha et gyldig, norsk pass. Passet må være gyldig minst 6 måneder fra den dagen du reiser inn i Laos.

Som norsk statsborger trenger du visum for å reise inn i Laos. Du kan søke om visum på to måter: enten ved ankomst i Laos eller online.

Hvis du velger å få utstedt visum ved ankomst i Laos, skal du ta med deg 2 passbilder og 40 USD i kontanter per person.

Hvis du velger å søke om visum online, skal søknaden behandles via den offisielle siden Visum til Laos. Når du er inne på siden, skal du klikke på “Apply now”. Skriv inn e-postadressen og sikkerhetskoden din i boksen. Systemet sender en bekreftelseskode til e-postadressen din, og den skal du taste inn. Deretter blir du videresendt til søknadsskjemaet. Her skal du laste opp en kopi av passbildet ditt, en kopi av biodatasiden i passet ditt samt fylle ut personopplysningene dine og reiseinformasjonen. Sjekk at alt er korrekt, velg deretter betalingsmetode og trykk på avslutt. Prisen er ca. 50 USD pr. person, og betaling kan foretas med Visa eller Mastercard. Behandlingstiden er ca. 3 virkedager, og du kan sjekke status for søknaden din her. Du skal bruke søknads-ID-en og passnummeret ditt for å logge på. Når søknaden din er godkjent, skal du skrive ut visumet ditt. Det skal du ta med deg på reisen. Vær oppmerksom på at du tidligst kan søke om visum 60 dager før og senest 5 dager før ankomst til Laos. Visumet ditt gjelder for opphold på opptil 30 dager.

Reglene om visum finner du på Utenriksdepartementets   hjemmeside.

Reisedokumenter

Før avreise kan du laste ned appen vår her for å finne reisedokumentene dine og kontaktinformasjonen til TourCompass og våre lokale partnere.

Vi anbefaler at du laster ned appen WhatsApp på smarttelefonen din og legger til telefonnumrene til samarbeidspartnerne våre. Da kan du sende beskjeder og ringe dem gratis når du har Wi-Fi-forbindelse.

Vaksiner

Vi anbefaler at du kontakter en spesiallege, fastlegen din eller en autorisert vaksinasjonsklinikk for informasjon om vaksiner. Du kan også lese mer om reglene for reisevaksiner hos Folkehelseinstituttet.

Vær oppmerksom på bestemmelsene om gul feber – spesielt hvis du reiser inn via et land der det finnes gul feber. Noen land har krav om bevis for vaksine mot gul feber ved innreise. Ha derfor alltid vaksinasjonsbeviset med deg i håndbagasjen når du reiser.

Få 20 % rabatt på vaksinasjon

Når du bestiller en reise hos TourCompass, kan du få 20 % rabatt hos Sentrum Reisemedisin som har klinikker i Oslo og Bergen.

På deres hjemmeside; www.reisemedisin.no kan du bestille tid og få ytterligere veiledning om vaksiner gjeldende din reise.

Ved bestilling ber vi deg henvise til oss og ved konsultasjon er det fint om du viser ordrebekreftelsen for å få rabatt.

Du er alltid velkommen til å kontakte oss hvis du har spørsmål om dette.

Reisevilkår

Vennligst les reisevilkårene våre nøye, for de er en del av de avtalevilkårene som gjelder for reiser som kjøpes hos TourCompass. Reiser som kjøpes hos oss er omfattet av “Lov om pakkereiser”.

Klikk her for å lese reisevilkårene våre.

Reiseforsikringer

Vi anbefaler alltid at du har en god reiseforsikring med i bagasjen når du skal dra ut på drømmereisen. I tillegg er det veldig lurt å tegne en avbestillingsforsikring.

Klikk her for å gå til vår side om forsikring, der du kan lese mer om anbefalingene våre.

FØR REISEN

Valuta, prisnivå og tips

Valutaen i Laos er (LAK). Det er en beskyttet valuta, og det betyr at den ikke kan kjøpes på forhånd og at du først kan veksle i Laos. Du kan finne den aktuelle kursen for kip her.

Visa og Mastercard kan brukes på hoteller og i de fleste restauranter i Luang Prabang, men ikke på små lokale restauranter og markeder. I Luang Prabang er det også flere steder minibanker der du kan ta ut penger.

Du kan lese mer om prisnivået i Laos her.

Tips er populært, men det er opp til deg om du vil gi det. Du kan gi så mye eller så lite du vil. Beløpene nedenfor er veiledende:

  • Guider: 46 000–56 000 LAK pr. dag pr. person, avhengig av hva slags service du får
  • Sjåfører: 28 000–37 000 LAK pr. dag pr. person, avhengig av hva slags service du får
  • Pikkoloer: 20 000 LAK pr. kolli bagasje
  • Stuepiker: 20 000 LAK pr. dag pr. rom
  • Restauranter: På internasjonale restauranter er tips noen ganger inkludert i prisen, og da vil det stå “10 % service charge” på regningen. Derfor er der ingen grunn til å legge til mer. Hvis tips ikke er inkludert i prisen, kan du legge til ca. 18 500 LAK pr. person, hvis servicen og maten har vært god. På lokale restauranter og gatekjøkken forventes det ikke tips, men du kan legge igjen noen småpenger når du går.

Mat og allergier

På de aller fleste reisemålene våre kan vi ta hensyn til allergier, samt allergener eller matpreferanser, men det er viktig at du opplyser om dette når du bestiller reisen.

Telefon, Wi-Fi og elektrisitet

Telefon og Wi-Fi:

Det er dyrt å bruke data og roaming i utlandet hvis det ikke allerede er inkludert i mobilabonnementet ditt. Du kan kontakte mobilleverandøren og høre hvilke tjenester som er inkludert i abonnementet ditt samt hvilke priser som gjelder for deg på utenlandsreiser.

Hvis du ikke allerede har data og roaming i utlandet inkludert i mobilabonnementet ditt, anbefaler vi at du bruker Wi-Fi når du er på hotell eller restauranter. Da kan du ringe og skrive gratis hjem via forskjellige tjenester, som f.eks. Facetime, Messenger og WhatsApp. Ellers er det også mulig å kjøpe et lokalt SIM-kort inkl. data ved ankomst.

 

Elektrisitet:

I Laos brukes det 220 volt. Det er viktig at du tar med deg en adapter, for laotiske støpsler kan være både runde og flate, med 2 pinner.

Pakkeliste

Sørg alltid for å ha alle viktige og uunnværlige ting i håndbagasjen. Det gjelder f.eks. pass, visum, vaksinasjonsbevis, kredittkort, penger, forsikringsdokumenter, reisedokumenter, PC, mobiltelefon samt evt. info om helsetilstanden din og livsviktig medisin.

 

Besøk i templer

Når du besøker templer, stilles det spesielle krav til påkledning. Du skal ikke vise knær og skuldre, klærne dine må ikke være gjennomsiktige og du må ta av deg skoene.

Innføring av planteprodukter til EU

Det er ikke tillatt for reisende å innføre planter, frø, frukt og andre planteprodukter fra reiser i land utenfor EU, med mindre de har et medfølgende plantehelsesertifikat. Reglene gjelder også for mindre mengder planter og planteprodukter.

Du kan lese mer om reglene her.

Reisende med redusert bevegelighet

Vi glør oppmerksom på at våre reiser generelt ikke er egnet for bevegelseshemmede personer. Kontakt oss gjerne for å få informasjon om mulighetene i forhold til dine spesifikke behov.

FLYREISEN

Flybilletter

Hos de fleste flyselskaper er flybilletter elektroniske (e-billetter).

Det er viktig at du kontrollerer om navnet ditt er riktig stavet, for navnet på reservasjonen må være nøyaktig som i passet ditt. Hvis du har rettelser til navnet ditt, må du kontakte oss så raskt om mulig. Vær oppmerksom på at dette kan medføre et gebyr fra flyselskapet.

Setereservasjon

Flyselskapet vil tildele deg en plass ombord på flyet ved innsjekking. Hvis du har spesifikke ønsker angående hvor på flyet du vil sitte, kan du selv reservere et sete på flyselskapets hjemmeside eller i appen deres. Vær oppmerksom på at de fleste flyselskaper krever betaling for en setereservasjon.

Det varierer når flyselskapene åpner for setereservasjon, men som en hovedregel kan du bestille seter fra bestillingstidspunktet og inntil 48 timer før avgang.

Vi gjør dessuten oppmerksom på at flyselskapet har full rådighet over alle seter på flyet og at de derfor alltid har rett til å foreta endringer i en reservasjon.
Hvis du ikke reserverer et sete før avreise, vil flyselskapet tildele deg en plass ved innsjekking.

Innsjekking

Ved innsjekking bruker du passet ditt og bestillingsreferansen som fremgår av reiseplanen din.

Vi anbefaler at du laster ned flyselskapets app på telefonen din. I appen er det mulig å sjekke inn på nett, vanligvis fra 24 til 48 timer før avreise. I appen kan du også holde deg oppdatert om evt. flyendringer og annen viktig informasjon om flyreisen din.

Vær oppmerksom på at flytidene kan ha endret seg i forhold til tidene som er angitt i den reiseplanen du fikk ved bestilling av reisen. Det er alltid flytidene i flyselskapets app eller på flyselskapets hjemmeside som gjelder.

På flyplassen

Vi anbefaler at du møter opp på flyplassen senest 2 timer før avreise. Det er lurt å sjekke ut flyplassens hjemmeside for å se de siste oppdateringene.

Bagasje

Vi bruker mange ulike flyselskaper til reisemålene våre. De nøyaktige reglene om håndbagasje og innsjekket bagasje finner du på flyselskapets hjemmeside eller i appen deres.

Forsinket bagasje

Hvis bagasjen din skulle være forsinket, skal du ved ankomst henvende deg til personalet i bagasjeområdet på flyplassen og melde bagasjen din som forsinket.

Det er viktig at du har bagasjekvitteringen når du skal fylle ut PIR-rapporten. (Property Irregularity Rapport).

Vær oppmerksom på at du ikke må forlate bagasjeområdet på flyplassen før du har fylt ut rapporten.

I tilfelle forsinket bagasje ber vi deg om å kontakte samarbeidspartneren vår, som vil sørge for at guiden/sjåføren venter på deg.

Flyforsinkelser eller kanselleringer

Dersom det skulle skje endringer i forbindelse med flyreservasjonen din før avreise, vil vi naturligvis kontakte deg med informasjon om dette.

Hvis det skulle oppstå flyforsinkelse etter innsjekking, er det flyselskapet som har ansvaret for å ombooke reisen din. De vil normalt booke neste mulige avgang og sørge for eventuell forpleining og overnattning hvis dette skulle være nødvendig.

Samarbeidspartneren vår sjekker selv eventuelle endringer av ankomsttider, og vil naturligvis vente på deg selv om flyet ditt skulle være forsinket.

Hvis en forsinkelse eller kansellering betyr at flyselskapet ombooker deg til et annet flynummer etter at du er kommet til flyplassen, ber vi deg kontakte oss på TourCompass’ nødnummer.

PÅ REISEMÅLET

Passkontroll og toll

Passkontroll:

Når du ankommer ditt endelige reisemål, går du gjennom passkontrollen. Her sjekkes passet ditt og eventuelle innreisepapirer og visum. Mange steder må du avgi fingeravtrykk, og det tas også et bilde av ansiktet ditt for biometrisk gjenkjenning. Du kan også få spørsmål om dine reiseplaner i landet og evt. adressen til overnattingsstedet ditt.

 

Toll:
Når du er kommet gjennom passkontrollen og har hentet bagasjen din, skal du gjennom tollen. Hvis du ikke har noe å fortolle, kan du gå gjennom “nothing to declare”. Hvis du derimot har noe å fortolle, er det viktig at du går gjennom “declare”. Det er ditt eget ansvar å sjekke hvilke tollregler som gjelder i det landet du reiser til.

Ankomst

Ved ankomst blir du møtt av en guide/sjåfør som står klar til å ta imot deg med et TourCompass-skilt.

Hvis du mot formodning ikke finner guiden/sjåføren din, ber vi deg kontakte samarbeidspartneren vår på deres nødnummer. Det står i reisedokumentene dine.

Innsjekking og utsjekking på hoteller

Innsjekking er vanligvis kl. 14.00, og du kan derfor ikke regne med å få rommet ditt før dette tidspunktet. Hvis du i ønsker tidlig innsjekking, kan du mot betaling bestille dette når du bestiller reisen.

Ved innsjekking vil resepsjonsmedarbeideren vanligvis registrere kredittkortet ditt og muligens reservere et beløp. Dette er ikke en ekstra utgift, men en vanlig ordning på hoteller for å sikre betaling ved evt. bruk av minibar eller lignende. Ved utsjekking blir beløpet automatisk bli frigitt hvis du ikke har gjort bruk av dette.

Det er meget vanlig at hotellene tar en kopi av passet ditt. Noen steder er dette et krav fra lokale myndigheter.

Ved avreise er det normalt utsjekking rundt kl. 10.00. Skal du først reise videre om ettermiddagen eller kvelden, kan du få oppbevart bagasjen din til avreise. Hvis du i stedet ønsker sen utsjekking, kan du mot betaling bestille dette når du bestiller reisen.

Reiseform og transport

Våre reiser til Laos er individuelle rundreiser, men utflukter og transferer foregår i internasjonale grupper fra 1–14 personer og kun med TourCompass’ egne gjester.

I tilfelle utforutsette forhold som f.eks. dårlig vær, sperrede veier eller andre ting, kan det bli nødvendig å endre rekkefølgen på sightseeingturer og severdigheter i dagsprogrammene.

Trenger du hjelp underveis?

Vi har et 24-timers nødnummer du alltid kan bruke til å komme i kontakt med oss hvis det skulle oppstå uforutsette hendelser på reisen din. I tillegg får du også tilsendt telefonnummer og nødtelefonnummer til vår samarbeidspartner på reisemålet. I noen tilfeller kan det være enklest og raskest å kontakte samarbeidspartnerne våre på grunn av tidsforskjellen, hvis du f.eks. skulle havne i en situasjon der henting til en utflukt eller en transfer er mer enn 15 min. forsinket.

ETTER REISEN

Ris og ros/kontakt

Vi lever av glade gjester, og derfor vil vi veldig gjerne høre fra deg når du er kommet hjem igjen. Send en e-post til info@tourcompass.no eller ring til oss på tlf.: 85 29 54 24.

Asia
Iida Egelund Väänänen

Iida har reist til mange destinasjoner og elsker å hjelpe andre med å finne drømmereisen deres.

Se åpningstider
Mandag - torsdag fra 10-16
Fredag fra 10-14