Beste reisetid
Maldivene ligger nær ekvator sørvest for Sri Lanka og India, og har derfor et tropisk klima. Dette betyr at temperaturen ligger mellom 28–30 grader året rundt, og at vanntemperaturen stort sett aldri kommer under 28 grader.
Maldivene har imidlertid to årstider: en tørkesesong og en regnsesong.
Tørkesesongen varer fra desember til april, og er dermed Maldivenes høysesong. Disse månedene er det mye sol og nesten ingen skyer, mengden regn er minimal og luftfuktigheten er derfor lav. Havet er rolig og klart, noe som gir perfekte forhold for dykking og snorkling. Tørkesesongen frembringes av den varme og tørre Iravai-monsunen, som blåser inn over Maldivene fra nordøst.
Regnsesongen varer fra mai til november. I denne perioden er temperaturene fortsatt høye, men himmelen vil være mer skyet, og det kan regne daglig. Den sørvestlige Hulhangu-monsunen blåser nemlig tropisk regn inn over øygruppen, særlig over de sørligste øyene. Det kommer ikke til å regne hele dagen, men heller i korte, kraftige regnskyll som ofte blir etterfulgt av sol. På grunn av den økte regnmengden er luftfuktigheten høyere i denne perioden.
Værstatistikk for Male: | JAN | FEB | MAR | APR | MAI | JUN | JUL | AUG | SEP | OKT | NOV | DES |
Gjennomsnittlig maks. temp. | 30 | 30 | 31 | 31 | 31 | 31 | 30 | 30 | 30 | 30 | 30 | 30 |
Gjennomsnittlig min. temp. | 25 | 26 | 26 | 26 | 26 | 26 | 26 | 26 | 25 | 25 | 25 | 25 |
Nedbør mm | 75 | 50 | 73 | 132 | 216 | 172 | 147 | 188 | 243 | 222 | 201 | 232 |
Gjennomsnittlig havtemperatur | 28 | 29 | 29 | 30 | 30 | 29 | 29 | 29 | 29 | 29 | 29 | 28 |
Pass og visum
Som norsk statsborger må du ha et gyldig, norsk pass. Passet må være gyldig minst 1 måned fra den dagen du ankommer på Maldivene.
Som norsk statsborger trenger du visum for å reise til Maldivene, og det får du utstedt ved ankomst. Visumet er gratis.
Reglene om visum finner du på Utenriksdepartementets hjemmeside.
Du må også fylle ut en helseerklæring senest 96 timer før ankomst og avreise til og fra Maldivene. Helseerklæringen finner du her.
Reisedokumenter
Før avreise kan du laste ned appen vår her for å finne reisedokumentene dine og kontaktinformasjonen til TourCompass og våre lokale partnere.
Vi anbefaler at du laster ned appen WhatsApp på smarttelefonen din og legger til telefonnumrene til samarbeidspartnerne våre. Da kan du sende beskjeder og ringe dem gratis når du har Wi-Fi-forbindelse.
Vaksiner
Vi anbefaler at du kontakter en spesiallege, fastlegen din eller en autorisert vaksinasjonsklinikk for informasjon om vaksiner. Du kan også lese mer om reglene for reisevaksiner hos Folkehelseinstituttet.
Vær oppmerksom på bestemmelsene om gul feber – spesielt hvis du reiser inn via et land der det finnes gul feber. Noen land har krav om bevis for vaksine mot gul feber ved innreise. Ha derfor alltid vaksinasjonsbeviset med deg i håndbagasjen når du reiser.
Få 20 % rabatt på vaksinasjon
Når du bestiller en reise hos TourCompass, kan du få 20 % rabatt hos Sentrum Reisemedisin som har klinikker i Oslo og Bergen.
På deres hjemmeside; www.reisemedisin.no kan du bestille tid og få ytterligere veiledning om vaksiner gjeldende din reise.
Ved bestilling ber vi deg henvise til oss og ved konsultasjon er det fint om du viser ordrebekreftelsen for å få rabatt.
Du er alltid velkommen til å kontakte oss hvis du har spørsmål om dette.
Reisevilkår
Vennligst les reisevilkårene våre nøye, for de er en del av de avtalevilkårene som gjelder for reiser som kjøpes hos TourCompass. Reiser som kjøpes hos oss er omfattet av “Lov om pakkereiser”.
Klikk her for å lese reisevilkårene våre.
Reiseforsikringer
Vi anbefaler alltid at du har en god reiseforsikring med i bagasjen når du skal dra ut på drømmereisen. I tillegg er det veldig lurt å tegne en avbestillingsforsikring.
Klikk her for å gå til vår side om forsikring, der du kan lese mer om anbefalingene våre.
Valuta, prisnivå og tips
Valutaen på Maldivene er maldiviske rufiyaa (MVR). Du kan finne den aktuelle maldiviske rufiyaa her.
På resortene er prisene angitt i USD eller EUR, og det kan betales med både Visa og Mastercard. Det anbefales derfor ikke å veksle til lokal valuta. Vær oppmerksom på at alt det du kjøper under oppholdet ditt blir satt på romregningen, og den betaler du på avreisedagen.
Du kan lese mer om prisnivået på Maldivene her.
På Maldivene legges det til en serviceavgift på 10 % på alt du kjøper – fra mat og drikke til utflukter. Pikkoloer og stuepiker setter likevel pris på tips. Du kan gi akkurat så mye eller så lite du vil. Beløpene nedenfor er veiledende:
- Pikkoloer: USD 1 pr. kolli bagasje
- Stuepiker: USD 2 pr. dag pr. rom
- Resten av de ansatte på resorten: Hvis du ønsker å gi tips til andre ansatte på resorten, kan du gjøre det ved utsjekking, og også dette kan trekkes fra kredittkortet ditt. De ulike resortene har nemlig en felles tipsboks, slik at alle medarbeiderne får sin del.
Mat og allergier
På de aller fleste reisemålene våre kan vi ta hensyn til allergier, samt allergener eller matpreferanser, men det er viktig at du opplyser om dette når du bestiller reisen.
Telefon, Wi-Fi og elektrisitet
Telefon og Wi-Fi:
Det er dyrt å bruke data og roaming i utlandet hvis det ikke allerede er inkludert i mobilabonnementet ditt. Du kan kontakte mobilleverandøren og høre hvilke tjenester som er inkludert i abonnementet ditt samt hvilke priser som gjelder for deg på utenlandsreiser.
Hvis du ikke allerede har data og roaming i utlandet inkludert i mobilabonnementet ditt, anbefaler vi at du bruker Wi-Fi når du er på hotell eller restauranter. Da kan du ringe og skrive gratis hjem via forskjellige tjenester, som f.eks. Facetime, Messenger og WhatsApp. Ellers er det også mulig å kjøpe et lokalt SIM-kort inkl. data ved ankomst.
Elektrisitet:
Maldivene bruker 220 volt. Det er viktig at du tar med deg en adapter, for maldiviske støpsler kan være både runde og flate, med 3 pinner.
Pakkeliste
Sørg alltid for å ha alle viktige og uunnværlige ting i håndbagasjen. Det gjelder f.eks. pass, visum, vaksinasjonsbevis, kredittkort, penger, forsikringsdokumenter, reisedokumenter, PC, mobiltelefon samt evt. info om helsetilstanden din og livsviktig medisin.
Innføring av planteprodukter til EU
Det er ikke tillatt for reisende å innføre planter, frø, frukt og andre planteprodukter fra reiser i land utenfor EU, med mindre de har et medfølgende plantehelsesertifikat. Reglene gjelder også for mindre mengder planter og planteprodukter.
Du kan lese mer om reglene her.
Reisende med redusert bevegelighet
Vi glør oppmerksom på at våre reiser generelt ikke er egnet for bevegelseshemmede personer. Kontakt oss gjerne for å få informasjon om mulighetene i forhold til dine spesifikke behov.
Flybilletter
Hos de fleste flyselskaper er flybilletter elektroniske (e-billetter).
Det er viktig at du kontrollerer om navnet ditt er riktig stavet, for navnet på reservasjonen må være nøyaktig som i passet ditt. Hvis du har rettelser til navnet ditt, må du kontakte oss så raskt om mulig. Vær oppmerksom på at dette kan medføre et gebyr fra flyselskapet.
Setereservasjon
Flyselskapet vil tildele deg en plass ombord på flyet ved innsjekking. Hvis du har spesifikke ønsker angående hvor på flyet du vil sitte, kan du selv reservere et sete på flyselskapets hjemmeside eller i appen deres. Vær oppmerksom på at de fleste flyselskaper krever betaling for en setereservasjon.
Det varierer når flyselskapene åpner for setereservasjon, men som en hovedregel kan du bestille seter fra bestillingstidspunktet og inntil 48 timer før avgang.
Vi gjør dessuten oppmerksom på at flyselskapet har full rådighet over alle seter på flyet og at de derfor alltid har rett til å foreta endringer i en reservasjon.
Hvis du ikke reserverer et sete før avreise, vil flyselskapet tildele deg en plass ved innsjekking.
Innsjekking
Ved innsjekking bruker du passet ditt og bestillingsreferansen som fremgår av reiseplanen din.
Vi anbefaler at du laster ned flyselskapets app på telefonen din. I appen er det mulig å sjekke inn på nett, vanligvis fra 24 til 48 timer før avreise. I appen kan du også holde deg oppdatert om evt. flyendringer og annen viktig informasjon om flyreisen din.
Vær oppmerksom på at flytidene kan ha endret seg i forhold til tidene som er angitt i den reiseplanen du fikk ved bestilling av reisen. Det er alltid flytidene i flyselskapets app eller på flyselskapets hjemmeside som gjelder.
På flyplassen
Vi anbefaler at du møter opp på flyplassen senest 2 timer før avreise. Det er lurt å sjekke ut flyplassens hjemmeside for å se de siste oppdateringene.
Bagasje
Vi bruker mange ulike flyselskaper til reisemålene våre. De nøyaktige reglene om håndbagasje og innsjekket bagasje finner du på flyselskapets hjemmeside eller i appen deres.
Forsinket bagasje
Hvis bagasjen din skulle være forsinket, skal du ved ankomst henvende deg til personalet i bagasjeområdet på flyplassen og melde bagasjen din som forsinket.
Det er viktig at du har bagasjekvitteringen når du skal fylle ut PIR-rapporten. (Property Irregularity Rapport).
Vær oppmerksom på at du ikke må forlate bagasjeområdet på flyplassen før du har fylt ut rapporten.
I tilfelle forsinket bagasje ber vi deg om å kontakte samarbeidspartneren vår, som vil sørge for at guiden/sjåføren venter på deg.
Flyforsinkelser eller kanselleringer
Dersom det skulle skje endringer i forbindelse med flyreservasjonen din før avreise, vil vi naturligvis kontakte deg med informasjon om dette.
Hvis det skulle oppstå flyforsinkelse etter innsjekking, er det flyselskapet som har ansvaret for å ombooke reisen din. De vil normalt booke neste mulige avgang og sørge for eventuell forpleining og overnattning hvis dette skulle være nødvendig.
Samarbeidspartneren vår sjekker selv eventuelle endringer av ankomsttider, og vil naturligvis vente på deg selv om flyet ditt skulle være forsinket.
Hvis en forsinkelse eller kansellering betyr at flyselskapet ombooker deg til et annet flynummer etter at du er kommet til flyplassen, ber vi deg kontakte oss på TourCompass’ nødnummer.
Passkontroll og toll
Passkontroll:
Når du ankommer ditt endelige reisemål, går du gjennom passkontrollen. Her sjekkes passet ditt og eventuelle innreisepapirer og visum. Mange steder må du avgi fingeravtrykk, og det tas også et bilde av ansiktet ditt for biometrisk gjenkjenning. Du kan også få spørsmål om dine reiseplaner i landet og evt. adressen til overnattingsstedet ditt.
Toll:
Når du er kommet gjennom passkontrollen og har hentet bagasjen din, skal du gjennom tollen. Hvis du ikke har noe å fortolle, kan du gå gjennom “nothing to declare”. Hvis du derimot har noe å fortolle, er det viktig at du går gjennom “declare”. Det er ditt eget ansvar å sjekke hvilke tollregler som gjelder i det landet du reiser til.
Ankomst
I ankomsthallen på Malé flyplass venter vår representant med et skilt med navnet ditt på. Representanten vår følger deg til speedbåten som bringer deg til resorten din.
For gjester på Meeru Island:
Hvis du mot forventning ikke finner representanten vår i ankomsthallen, skal du gå til skranke B9.
Speedbåttransferen tar ca. 55 minutter.
For gjester på Villa Nautica:
Hvis du mot forventning ikke finner representanten vår i ankomsthallen, skal du gå til skranke E10.
Speedbåttransferen tar ca. 20 minutter.
For gjester på Joy Island:
Hvis du mot forventning ikke finner representanten vår i ankomsthallen, skal du gå til skranke C14.
Speedbåttransferen tar ca. 40 minutter.
Innsjekking og utsjekking på hoteller
Innsjekking er vanligvis kl. 14.00, og du kan derfor ikke regne med å få rommet ditt tidligere. Hvis du i ønsker tidlig innsjekking, kan du mot betaling bestille dette når du bestiller reisen.
Utsjekking er vanligvis kl. 12.00. Skal du først reise videre om ettermiddagen eller kvelden, kan du få oppbevart bagasjen din til avreise. Hvis du i stedet ønsker sen utsjekking, kan du mot betaling bestille dette når du bestiller reisen.
Reiseform og transport
Våre reiser til Maldivene er individuelle reiser. Transferer foregår i internasjonale grupper. Det samme gjelder hvis du kjøper utflukter på resorten.
Trenger du hjelp underveis?
Vi har et 24-timers nødnummer du alltid kan bruke til å komme i kontakt med oss hvis det skulle oppstå uforutsette hendelser på reisen din. I tillegg får du også tilsendt telefonnummer og nødtelefonnummer til vår samarbeidspartner på reisemålet. I noen tilfeller kan det være enklest og raskest å kontakte samarbeidspartnerne våre på grunn av tidsforskjellen, hvis du f.eks. skulle havne i en situasjon der henting til en utflukt eller en transfer er mer enn 15 min. forsinket.
Ris og ros/kontakt
Vi lever av glade gjester, og derfor vil vi veldig gjerne høre fra deg når du er kommet hjem igjen. Send en e-post til info@tourcompass.no eller ring til oss på tlf.: 85 29 54 24.