TRYGGHETSGARANTI & SPAR 3.000 KR. PÅ UTVALGTE TANZANIA-REISER
85 29 54 24
Åpent i dag kl 10 - 14 | Se åpningstider

Praktisk informasjon om Namibia

Praktisk informasjon om Namibia
Praktisk informasjon om Namibia

Praktisk informasjon om Namibia

KLIMA

Beste reisetid

Namibia har i gjennomsnitt 300 soldager i året, noe som gjør det til et av de mest solrike landene i verden.

Namibia ligger sør for ekvator i det subtropiske klimabeltet. Dette betyr at været generelt er varmt og tørt, og fuktigheten blir ikke så høy selv etter at det har regnet. Det er imidlertid relativt store klimaforskjeller fra område til område.

På det sentrale høylandet, hvor for eksempel hovedstaden Windhoek befinner seg – ca. 1700 meter over havet, er temperaturene moderate, og det er mer regn enn i de omkringliggende ørkenområdene.

I ørkenområdene, som Kalahariørkenen i øst og Namibørkenen i vest, regner det svært sjelden, og temperaturene kan svinge kraftig mellom dag og natt.

Langs Atlanterhavet, hvor du for eksempel finner kystbyen Swakopmund, er klimaet ganske forskjellig fra resten av landet. Her skaper spesielle havstrøm- og vindforhold et innlandsteppe av tåke, som noen ganger kan føles kaldt.

Namibia har to årstider, selv om det er et veldig solrikt og tørt land. Årstidene er definert som sommer og vinter, men fordi Namibia ligger sør for ekvator, er årstidene motsatt av i Norge:

Vinteren (den tørre årstiden) er omtrent fra mai til september.

Det regner nesten ikke i denne perioden, som generelt er preget av behagelig temperatur, mye solskinn og blå himmel.

Vinterperioden er en av de beste tidene for å dra på safari i Etosha nasjonalpark, da det er tørt og lite vann, noe som betyr at dyrelivet samles rundt de eksisterende vannhullene.

I løpet av september stiger temperaturen sakte, og sommerens varme nærmer seg.

Sommeren (regnsesongen) strekker seg omtrent fra oktober til april.

I begynnelsen av perioden regner det nesten ikke, og det blir varmt i været. I november og desember blir det økende nedbør, med mest nedbør mellom januar og mars. Regnet faller imidlertid sjelden i form av kraftige regnskyll som varer hele dagen, men er oftere milde skurer.

Et trekk som kjennetegner hele perioden, er at både luftfuktigheten og temperaturene er høyere enn i vinterperioden. Det er også fare for tordenvær. Regnet også det ellers tørre landskapet mer grønt og frodig.

Værstatistikk for Windhoek: JAN FEB MAR APR MAI JUN JUL AUG SEP OKT NOV DES
Gjennomsnittlig maks.temp. 31 29 28 26 24 21 21 24 28 30 30 31
Gjennomsnittlig min.temp. 18 17 16 13 10 7 7 9 13 15 16 17
Nedbør i mm 91 87 70 32 6 1 0 1 4 11 26 33
Værstatistikk for Swakopmund: JAN FEB MAR APR MAI JUN JUL AUG SEP OKT NOV DES
Gjennomsnittlig maks.temp. 20 19 20 19 20 19 18 17 16 17 18 20
Gjennomsnittlig min.temp. 15 14 15 13 12 11 11 10 10 12 12 14
Nedbør i mm 1 1 4 0 1 1 0 0 0 0 0 0
Værstatistikk for Fish River Canyon: JAN FEB MAR APR MAI JUN JUL AUG SEP OKT NOV DES
Gjennomsnittlig maks.temp. 35 34 32 29 25 22 21 24 27 30 32 35
Gjennomsnittlig min.temp. 19 19 18 14 10 7 7 8 11 14 16 18
Nedbør i mm 24 42 36 15 5 2 1 1 3 6 11 13
Værstatistikk for Etosha Nasjonalpark: JAN FEB MAR APR MAI JUN JUL AUG SEP OKT NOV DES
Gjennomsnittlig maks.temp. 31 30 29 29 27 24 24 27 31 32 32 31
Gjennomsnittlig min.temp. 19 18 17 14 10 7 7 10 14 17 18 18
Nedbør i mm 142 127 100 30 4 0 0 1 5 22 52 17
VIKTIG INFORMASJON OM REISEN DIN

Pass og visum

Nordmenn behøver ikke søke om visum på forhånd for å besøke Namibia. Besøksvisum blir gitt ved innreise for inntil tre måneder og er kostnadsfritt.  Du må ta med pass som er gyldig i minst seks måneder etter planlagt utreise, og det må være minst to ledige sider i passet.

Utenriksdepartementets hjemmeside finner du også informasjon om visumregler.

Namibia – når du reiser med barn under 18 år
Ved inn- og utreise fra Namibia kreves det at fødselsattest med apostille kan fremvises for barn under 18 år. Dersom ikke begge foreldre reiser sammen med den mindreårige, må det kunne fremvises samtykke fra den som ikke reiser sammen med barnet.

Fødselsattesten må være oversatt til engelsk.

Hvis en av foreldrene er død, må en dødsattest oversatt til engelsk medbringes.

Hvis barnet reiser uten foreldre, gjelder de samme reglene som de som er beskrevet ovenfor.

Vær oppmerksom på at en fullmakt kun er gyldig når den er bekreftet av en offisiell myndighet i Norge. I Norge gjøres dette blant annet hos Fylkesmannen. Du får attester på engelsk ved å rette en henvendelse til Folkeregisteret (du må først logge deg inn i Altinn).

Vi anbefaler at du kontakter den namibiske ambassaden i Sverige hvis du reiser med barn under 18 år og har spørsmål om prosedyren.

Reisedokumenter

Før avreise kan du laste ned appen vår her for å finne reisedokumentene dine og kontaktinformasjonen til TourCompass og våre lokale partnere.

Vi anbefaler at du laster ned appen WhatsApp på smarttelefonen din og legger til telefonnumrene til samarbeidspartnerne våre. Da kan du sende beskjeder og ringe dem gratis når du har Wi-Fi-forbindelse.

Vaksiner

Vi anbefaler at du kontakter en spesiallege, fastlegen din eller en autorisert vaksinasjonsklinikk for informasjon om vaksiner. Du kan også lese mer om reglene for reisevaksiner hos Folkehelseinstituttet.

Vær oppmerksom på bestemmelsene om gul feber – spesielt hvis du reiser inn via et land der det finnes gul feber. Noen land har krav om bevis for vaksine mot gul feber ved innreise. Ha derfor alltid vaksinasjonsbeviset med deg i håndbagasjen når du reiser.

Få 20 % rabatt på vaksinasjon

Når du bestiller en reise hos TourCompass, kan du få 20 % rabatt hos Sentrum Reisemedisin som har klinikker i Oslo og Bergen.

På deres hjemmeside kan du bestille tid og få ytterligere veiledning om vaksiner gjeldende din reise.

Ved bestilling ber vi deg henvise til oss og ved konsultasjon er det fint om du viser ordrebekreftelsen for å få rabatt.

Reisevilkår

Vennligst les reisevilkårene våre nøye, for de er en del av de avtalevilkårene som gjelder for reiser som kjøpes hos TourCompass. Reiser som kjøpes hos oss er omfattet av “Lov om pakkereiser”.

Klikk her for å lese reisevilkårene våre.

Reiseforsikringer

Vi anbefaler alltid at du har en god reiseforsikring med i bagasjen når du skal dra ut på drømmereisen. I tillegg er det veldig lurt å tegne en avbestillingsforsikring. På vår side om forsikring finner du all den informasjonen du trenger.

Klikk her for å gå til vår side om forsikring.

FØR REISEN

Valuta, prisnivå og tips

Valutaen i Namibia heter namibisk dollar (NAD), klikk her.

Vanlige kredittkort som Visa og Mastercard er generelt akseptert, og du finner minbanker i byene. Kredittkort kan brukes på hoteller, restauranter og butikker, men ikke på små lokale markeder.

Tips er kjærkomment, og det er vanlig på tipse mange steder..  Tommelfingerregelen er selvsagt at du tipser etter hvor fornøyd du er med tjenestene eller servicen du har mottatt. Her er en omtrentlig oversikt over hvilket nivå du bør legge deg på:

  • Guide: NAD 30 til 50 per person per dag
  • Lokal guide: NAD 10 til 20 per person for halvdagsutflukter, og 30 til 50 per person for heldagsutflukter.
  • Hoteller/overnatting: det er en boks for tips i resepsjonen. Penger som legges i denne boksen, blir fordelt likt blant alle serviceansatte, unntatt safari- og aktivitetsguidene.
  • Restauranter: Tips er ikke inkludert, med mindre det er tydelig angitt på regningen. Hvis du er fornøyd med servicen du har fått, og driks ikke allerede er lagt til på regningen, bør du legge til 10 % i tips.

Mat og allergier

På de aller fleste reisemålene våre kan vi ta hensyn til allergier, samt allergener eller matpreferanser, men det er viktig at du opplyser om dette når du bestiller reisen.

Telefon, Wi-Fi og elektrisitet

Noen overnattingssteder i Namibia får strøm fra solenergi eller vindkraft. Strømforsyningen ligger da på 220V, og støpslene har tre runde pinner – én tykk, og to tynnere.

Vær oppmerksom på at det ikke alltid er nok kraft til å bruke for eksempel en hårføner.

I hotellbeskrivelsene på nettstedet vårt kan du se om det er Wi-Fi på hotellene du skal bo på. Vær oppmerksom på at forbindelsen kan være ustabil.

Pakkeliste

Sørg alltid for å ha alle viktige og uunnværlige ting i håndbagasjen. Det gjelder f.eks. pass, visum, vaksinasjonsbevis, kredittkort, penger, forsikringsdokumenter, reisedokumenter, PC, mobiltelefon samt evt. info om helsetilstanden din og livsviktig medisin.

Vi anbefaler at du pakker bagasjen i myke bager og sekker. Det er enklere å pakke safaribilene med myke bager enn med kofferter. Det er spesielt vanskelig å få plass til hardcase-kofferter i safaribilen. Unngå derfor å ta med kofferter med harde kanter så langt det er mulig.

Vi anbefaler også at du pakker lette klær – helst klær du kan kle «lag-på-lag». Ta med lange bukser og langermede skjorter som gir beskyttelse mot mygg etter solnedgang, og eventuelt også mot solen i løpet av dagen. Unngå helst bare føtter om kvelden på grunn av mygg.

Husk en liten lommelykt og ekstra batterier i tilfelle strømmen forsvinner i kortere perioder, som ikke er uvanlig.

Innføring av planteprodukter til EU

Det er ikke tillatt for reisende å innføre planter, frø, frukt og andre planteprodukter fra reiser i land utenfor EU, med mindre de har et medfølgende plantehelsesertifikat. Disse reglene gjelder også for mindre mengder planter og planteprodukter.

Du kan lese mer om reglene her.

Reisende med redusert bevegelighet

Vi glør oppmerksom på at våre reiser generelt ikke er egnet for bevegelseshemmede personer. Kontakt oss gjerne for å få informasjon om mulighetene i forhold til dine spesifikke behov.

FLYREISEN

Flybilletter

Hos de fleste flyselskaper er flybilletter elektroniske (e-billetter).

Det er viktig at du kontrollerer om navnet ditt er riktig stavet, for navnet på reservasjonen må være nøyaktig som i passet ditt. Hvis du har rettelser til navnet ditt, må du kontakte oss så raskt om mulig. Vær oppmerksom på at dette kan medføre et gebyr fra flyselskapet.

Setereservasjon

Flyselskapet vil tildele deg en plass ombord på flyet ved innsjekking. Hvis du har spesifikke ønsker angående hvor på flyet du vil sitte, kan du selv reservere et sete på flyselskapets hjemmeside eller i appen deres. Vær oppmerksom på at de fleste flyselskaper krever betaling for en setereservasjon.

Det varierer når flyselskapene åpner for setereservasjon, men som en hovedregel kan du bestille seter fra bestillingstidspunktet og inntil 48 timer før avgang.

Vi gjør dessuten oppmerksom på at flyselskapet har full rådighet over alle seter på flyet og at de derfor alltid har rett til å foreta endringer i en reservasjon.
Hvis du ikke reserverer et sete før avreise, vil flyselskapet tildele deg en plass ved innsjekking.

Innsjekking

Ved innsjekking bruker du passet ditt og bestillingsreferansen som fremgår av reiseplanen din.

Vi anbefaler at du laster ned flyselskapets app på telefonen din. I appen er det mulig å sjekke inn på nett, vanligvis fra 24 til 48 timer før avreise. I appen kan du også holde deg oppdatert om evt. flyendringer og annen viktig informasjon om flyreisen din.

Vær oppmerksom på at flytidene kan ha endret seg i forhold til tidene som er angitt i den reiseplanen du fikk ved bestilling av reisen. Det er alltid flytidene i flyselskapets app eller på flyselskapets hjemmeside som gjelder.

På flyplassen

Vi anbefaler at du møter opp på flyplassen senest 2 timer før avreise. Det er lurt å sjekke ut flyplassens hjemmeside for å se de siste oppdateringene.

Bagasje

Vi bruker mange ulike flyselskaper til reisemålene våre. De nøyaktige reglene om håndbagasje og innsjekket bagasje finner du på flyselskapets hjemmeside eller i appen deres.

Hvis du flyr via O.R. Tambo lufthavn i Johannesburg, må du være oppmerksom på at bagasje som sjekkes inn her, må ha minst én flat side og ikke ha lange, løse stropper (f.eks. ryggsekker). Hvis du reiser med for eksempel en rund sportsbag eller en ryggsekk med lange stropper, må du benytte deg av tjenesten for innpakking (wrapping) av bagasjen på flyplassen før du kan sjekke inn bagasjen.

Hvis du flyr via Johannesburg, må du være oppmerksom på at man i Johannesburg noen ganger må hente bagasjen selv på bagasjekarusellen, gå gjennom tollen med den selv og deretter levere den inn igjen ved innsjekkingsskranken. Kontroller ved innsjekkingsskranken om dette er tilfelle for deg, eller om bagasjen din blir sendt helt til den endelige destinasjonen.

Forsinket bagasje

Hvis bagasjen din skulle være forsinket, skal du ved ankomst henvende deg til personalet i bagasjeområdet på flyplassen og melde bagasjen din som forsinket.

Det er viktig at du har bagasjekvitteringen når du skal fylle ut PIR-rapporten. (Property Irregularity Rapport).

Vær oppmerksom på at du ikke må forlate bagasjeområdet på flyplassen før du har fylt ut rapporten.

I tilfelle forsinket bagasje ber vi deg om å kontakte samarbeidspartneren vår, som vil sørge for at guiden/sjåføren venter på deg.

Flyforsinkelser eller kanselleringer

Dersom det skulle skje endringer i forbindelse med flyreservasjonen din før avreise, vil vi naturligvis kontakte deg med informasjon om dette.

Hvis det skulle oppstå flyforsinkelse etter innsjekking, er det flyselskapet som har ansvaret for å ombooke reisen din. De vil normalt booke neste mulige avgang og sørge for eventuell forpleining og overnattning hvis dette skulle være nødvendig.

Samarbeidspartneren vår sjekker selv eventuelle endringer av ankomsttider, og vil naturligvis vente på deg selv om flyet ditt skulle være forsinket.

Hvis en forsinkelse eller kansellering betyr at flyselskapet ombooker deg til et annet flynummer etter at du er kommet til flyplassen, ber vi deg kontakte oss på TourCompass’ nødnummer.

PÅ REISEMÅLET

Passkontroll og toll

Passkontroll:
Når du ankommer ditt endelige reisemål, går du gjennom passkontrollen. Her sjekkes passet ditt og eventuelle innreisepapirer og visum. Mange steder må du avgi fingeravtrykk, og det tas også et bilde av ansiktet ditt for biometrisk gjenkjenning. Du kan også få spørsmål om dine reiseplaner i landet og evt. adressen til overnattingsstedet ditt.

Toll:
Når du er kommet gjennom passkontrollen og har hentet bagasjen din, skal du gjennom tollen. Hvis du ikke har noe å fortolle, kan du gå gjennom “nothing to declare”. Hvis du derimot har noe å fortolle, er det viktig at du går gjennom “declare”. Det er ditt eget ansvar å sjekke hvilke tollregler som gjelder i det landet du reiser til.

Ankomst

Når du kommer ut i ankomsthallen på flyplassen, blir du mottatt av en guide/sjåfør med et TourCompass-skilt og navnet ditt på som sørger for at du kommer vel frem til hotellet ditt.

Hvis du mot formodning ikke finner guiden/sjåføren din, ber vi deg kontakte samarbeidspartneren vår på deres nødnummer. Det står i reisedokumentene dine.

Innsjekking og utsjekking på hoteller

Innsjekking er vanligvis kl. 14.00, og du kan derfor ikke regne med å få rommet ditt før dette tidspunktet. Hvis du i ønsker tidlig innsjekking, kan du mot betaling bestille dette når du bestiller reisen.

Ved innsjekking vil resepsjonsmedarbeideren vanligvis registrere kredittkortet ditt og muligens reservere et beløp. Dette er ikke en ekstra utgift, men en vanlig ordning på hoteller for å sikre betaling ved evt. bruk av minibar eller lignende. Ved utsjekking blir beløpet automatisk bli frigitt hvis du ikke har gjort bruk av dette.

Det er meget vanlig at hotellene tar en kopi av passet ditt. Noen steder er dette et krav fra lokale myndigheter.

Ved avreise er det normalt utsjekking rundt kl. 10.00. Skal du først reise videre om ettermiddagen eller kvelden, kan du få oppbevart bagasjen din til avreise. Hvis du i stedet ønsker sen utsjekking, kan du mot betaling bestille dette når du bestiller reisen.

Reiseform og transport

I tilfelle utforutsette forhold som f.eks. dårlig vær, sperrede veier eller andre ting, kan det bli nødvendig å endre rekkefølgen på sightseeingturer og severdigheter i dagsprogrammene.

Trenger du hjelp underveis?

Vi har et 24-timers nødnummer du alltid kan bruke til å komme i kontakt med oss hvis det skulle oppstå uforutsette hendelser på reisen din. I tillegg får du også tilsendt telefonnummer og nødtelefonnummer til vår samarbeidspartner på reisemålet. I noen tilfeller kan det være enklest og raskest å kontakte samarbeidspartnerne våre på grunn av tidsforskjellen, hvis du f.eks. skulle havne i en situasjon der henting til en utflukt eller en transfer er mer enn 15 min. forsinket.

ETTER REISEN

Ris og ros/kontakt

Vi lever av glade gjester, så vi vil veldig gjerne høre fra deg når du er kommet hjem igjen. Send en e-post til info@tourcompass.no eller ring til oss på tlf.: 85 29 54 24.

Afrika
Ingun H. Nikolajsen

Ingun er vår Afrika-spesialist. Hun reiste til Afrika for første gang i 2002 og har mer enn 10 års erfaring med å hjelpe andre på deres drømmereise.

Se åpningstider
Mandag - torsdag fra 10-16
Fredag fra 10-14