TRYGGHETSGARANTI - LES MER
85 29 54 24
Åpent i dag kl 10 - 16 | Se åpningstider

Praktisk informasjon om Zanzibar

Praktisk informasjon om Zanzibar
Praktisk informasjon om Zanzibar

Praktisk informasjon om Zanzibar

KLIMA

Beste reisetid

Zanzibar ligger nær ekvator, og derfor er det varmt her året rundt. Det er gjennomsnittlig 7–8 soltimer hver dag. Når det er vinter i Norge, er det den varmeste perioden på Zanzibar. Sommervarmen lindres ofte av brisen fra havet. På østkysten er det stor forskjell på flo og fjære. De regnfulle periodene er fra slutten av mars til midten av mai, og igjen fra november til desember.

Værstatistikk
JAN
FEB
MAR
APR
MAI
JUN
JUL
AUG
SEP
OKT
NOV
DES
Gjennomsnittstemperatur
28
28
28
27
25
25
24
25
25
26
27
27
Gjennomsnittlig nedbør i mm
89
56
153
401
255
68
48
47
50
97
226
194
Nattemperatur
25
25
24
23
22
20
19
19
19
21
22
24
Havtemperatur
JAN
FEB
MAR
APR
MAI
JUN
JUL
AUG
SEP
OKT
NOV
DES
Gjennomsnittstemperatur
27
28
27
27
26
25
24
24
24
25
25
26

På Zanzibar er tidevannet en del av naturen. På østkysten av Zanzibar kan man oppleve dette fantastiske naturfenomenet. Ved høyvann kommer vannet helt opp til hotellets beskyttende kystsikringer, og ved lavvann kan man gå 5–800 meter ut i havet og nyte Zanzibars brede strender i fulle drag.

I de ca. 12 timene mellom høy- og lavvann er det flotte muligheter til å bade i det fantastiske indiske havet. Og hvis man er så heldig at det er lavvann om kvelden, arrangerer hotellene med jevne mellomrom middag på stranden under åpen himmel – en helt fantastisk opplevelse.

På nordkysten er det også tidevann, men forskjellene er ikke like store som på østkysten. Her påvirkes havets høyde i mindre grad av flo og fjære. Det betyr også at vannet ved strendene vanligvis raskere blir dypt, og det må man være oppmerksom på når man bader – spesielt med barn. Men også på strendene på nordkysten kan du få flotte badeopplevelser.

 

VIKTIG INFORMASJON OM REISEN DIN

Pass og visum

Du må selvfølgelig ha med deg pass på reisen.

Norske statsborgere må ha gyldig visum for å reise til Tanzania. Visumsøknaden skal fylles ut på nett, klikk her

Før du går i gang med selve visumsøknaden anbefaler vi at du går gjennom søknadsveiledningen nøye, trinn for trinn. Du finner veiledningen her.

Når du starter med visumsøknaden må du ha følgende tilgjengelig:

  • Passet ditt
  • Et digitalt passbile med en størrelse på maks. 300 kb som er i enten jpeg- eller png-format
  • En kopi av passet ditt med en størrelse på maks. 300 kb og som er i enten jpeg- eller png-format
  • En kopi av reiseplanen din (du trenger navnet og adressen til hotellet ditt. Hvis du bor på flere forskjellige hoteller, skriver du bare navn og adresse på det første hotellet)

Du skal søke om et ”ordinary visa (single entry visa)”.

Passet ditt må være gyldig i minst 6 måneder etter utreise fra Tanzania, og det må være 2 blanke sider til inn- og utreisestempler i passet.

Forvent at det kan ta opptil 14 dager å få ditt visum godkjent. Vi anbefaler at du med jevne mellomrom sjekker din status på hjemmesiden ovenfor, for det er ikke alltid du får en e-post om at visum er godkjent. Når du har fått visum, skal du skrive det ut og ta det med til Tanzania.

Det er også mulig å søke om visum ved ankomst i Tanzania, men vi anbefaler at du gjør det hjemmefra for å spare tid på flyplassen.

Visumavgiften er 50 USD, uansett om du søker på nettet eller ved ankomst i Tanzania.

Barn som reiser alene eller sammen med en annen voksen enn foreldrene må ta med forelderens/foreldrenes skriftlige samtykke til reisen i form av en fullmakt, samt barnets fødselsattest (på engelsk).

Reglene om visum finner du på Utenriksdepartementets hjemmeside.

Det anbefales sterkt å sjekke at de ovenstående visumreglene er korrekte, for de kan endre seg på kort varsel. Du kan kontakte Tanzanias ambassade i Stockholm.

Hvis du har bestilt en kombinasjonsreise med Tanzania og Kenya, trenger du som norsk statsborger visum til både Tanzania og Kenya. I vår artikkel Praktisk info om Kenya finner du informasjon om hvordan du søker om visum til Kenya.

 

Zanzibar

Fra 1. oktober 2024 må alle reisende til Zanzibar ta ut obligatorisk lokal reiseforsikring. Forsikringspremien er USD 44 per person, og hvis du ikke har tatt ut forsikringen, vil du bli nektet innreise til Zanzibar. Forsikringen gjelder KUN på Zanzibar, og det er derfor viktig at du fortsatt tar ut reiseforsikring som vanlig.

Forsikringen må tas ut og betales på nett før avreise. Dette gjøres her: https://www.visitzanzibar.go.tz/. Det er også mulig å søke om forsikringen ved ankomst i Zanzibar, men vi anbefaler at du gjør det hjemmefra for å spare tid på flyplassen.

Etter at du har kjøpt forsikringen, mottar du en QR-kode, som du må ta med deg og vise når du går inn i Zanzibar.

Vær oppmerksom på at forsikringen er obligatorisk for alle reisende – inkludert barn – og vi anbefaler på det sterkeste at du også kjøper din vanlige reiseforsikring, siden den sannsynligvis gir deg bedre dekning enn denne obligatoriske Zanzibar-forsikringen.

Vær også oppmerksom på at forsikringen kun er obligatorisk for Zanzibar, og ikke for fastlandet på Tanzania.

Reisedokumenter

Før avreise kan du laste ned appen vår her for å finne reisedokumentene dine og kontaktinformasjonen til TourCompass og våre lokale partnere.

Vi anbefaler at du laster ned appen WhatsApp på smarttelefonen din og legger til telefonnumrene til samarbeidspartnerne våre. Da kan du sende beskjeder og ringe dem gratis når du har Wi-Fi-forbindelse.

Vaksiner

Vi anbefaler at du kontakter en spesiallege, fastlegen din eller en autorisert vaksinasjonsklinikk for informasjon om vaksiner. Du kan også lese mer om reglene for reisevaksiner hos Folkehelseinstituttet.

Vær oppmerksom på bestemmelsene om gul feber – spesielt hvis du reiser inn via et land der det finnes gul feber. Noen land har krav om bevis for vaksine mot gul feber ved innreise. Ha derfor alltid vaksinasjonsbeviset med deg i håndbagasjen når du reiser.

Vær oppmerksom på at du må ta med deg en utskrift av vaksinasjonsattesten din ved innreise i Tanzania.

Få 20 % rabatt på vaksinasjon

Når du bestiller en reise hos TourCompass, kan du få 20 % rabatt hos Sentrum Reisemedisin som har klinikker i Oslo og Bergen.

På deres hjemmeside kan du bestille tid og få ytterligere veiledning om vaksiner gjeldende din reise.

Ved bestilling ber vi deg henvise til oss og ved konsultasjon er det fint om du viser ordrebekreftelsen for å få rabatt.

Reisevilkår

Vennligst les reisevilkårene våre nøye, for de er en del av de avtalevilkårene som gjelder for reiser som kjøpes hos TourCompass. Reiser som kjøpes hos oss er omfattet av “Lov om pakkereiser”.

Klikk her for å lese reisevilkårene våre.

Reiseforsikringer

Vi anbefaler alltid at du har en god reiseforsikring med i bagasjen når du skal dra ut på drømmereisen. I tillegg er det veldig lurt å tegne en avbestillingsforsikring.

Klikk her for å gå til vår side om forsikring, der du kan lese mer om anbefalingene våre.

FØR REISEN

Valuta, prisnivå og tips

Tanzanias valuta er tanzanian shilling (TZS), klikk her.

Det er ikke lov verken å innføre eller utføre TZS. Vi anbefaler at du veksler til shilling på flyplassen eller tar ut kontanter ved ankomst i Tanzania.

Det er også mulig å betale med USD i Tanzania. Sørg for å ha med deg mindre beløp (1- og 5-dollarsedler), for dette er enklest å bruke på markeder, til betaling av tips og lignende. Du kan også ta ut penger med Visa og Master Card i minibankene, og noen steder kan du også betale med disse kortene.

Vi gjør oppmerksom på at hotellene på Zanzibar avkrever en hotellskatt på 1 USD per person per dag. Beløpet betales ved utsjekking.

 

Tips:

I Tanzania er det vanlig å gi tips til guider, kelnere og annet servicepersonell.
Derfor forventes tips, men det er selvfølgelig opp til deg hvor mye du vil gi.

Som en tommelfingerregel foreslås følgende:

  • 10–15 USD pr. person pr. dag til guiden
  • 2 USD for bagasje som portøren bærer for deg
  • 10 % i barer og restauranter
  • 2 USD om dagen til stuepiker

Vi anbefaler at du gir tips til guiden/sjåføren på slutten av reisen – og helst i en lukket konvolutt.

Mat og allergier

På de aller fleste reisemålene våre kan vi ta hensyn til allergier, samt allergener eller matpreferanser, men det er viktig at du opplyser om dette når du bestiller reisen.

Telefon, Wi-Fi og elektrisitet

De fleste hoteller og lodger får elektrisitet fra egne generatorer, som vanligvis slås av etter midnatt. Husk derfor å ta med deg en liten lommelykt på ferien. I Tanzania er spenningen 240 volt, og det brukes støpsler med 3 pinner.

I hotellbeskrivelsene på hjemmesiden vår kan du se om det er Wi-Fi på hotellene. Vær oppmerksom på at forbindelsen kan være usikker.

Pakkeliste

Sørg alltid for å ha alle viktige og uunnværlige ting i håndbagasjen. Det gjelder f.eks. pass, visum, vaksinasjonsbevis, kredittkort, penger, forsikringsdokumenter, reisedokumenter, PC, mobiltelefon samt evt. info om helsetilstanden din og livsviktig medisin.

Vi anbefaler at du pakker tingene dine i myke reisevesker når du skal på safarireise. Det er nemlig lettere å pakke safaribilene med myke reisevesker enn kofferter. Det er spesielt vanskelig å få plass til kofferter med hardt skall i safaribilen. Unngå derfor, hvis det er mulig, å bruke kofferter med harde kanter.

Ta med lyse sommerklær, lange bukser og langermede skjorter som beskytter mot mygg etter solnedgang og, om nødvendig, mot sol på dagtid. Unngå også helst bare føtter om kvelden pga. mygg.

Det er myggnett på de fleste rommene (eller det sprøytes mot mygg), men det er likevel lurt å ta med myggsparay og kløestillende midler hjemmefra.

Hvis du beveger deg utenfor hotellet, anbefaler vi at du kler deg anstendig. Meget korte shorts/skjørt/kjoler, ermeløse topper o.l. kan bli oppfattet som støtende, og kan i verste fall føre til en bot.

Vær oppmerksom på at all bruk, import og produksjon av plastposer og bæreposer, slik man får i butikkene hos oss, er forbudt i Tanzania. Derfor anbefaler vi at man ikke bruker plastposer når man pakker bagasjen. Bruk i stedet stoffposer eller poser av et annet vanntett materiale enn plast.

Innføring av planteprodukter til EU

Det er ikke tillatt for reisende å innføre planter, frø, frukt og andre planteprodukter fra reiser i land utenfor EU, med mindre de har et medfølgende plantehelsesertifikat. Reglene gjelder også for mindre mengder planter og planteprodukter.

Du kan lese mer om reglene her.

Reisende med redusert bevegelighet

Vi gjør oppmerksom på at reisene våre generelt ikke er egnet for bevegelseshemmede personer. Kontakt oss gjerne for å få informasjon om mulighetene i forhold til dine spesifikke behov.

FLYREISEN

Flybilletter

Hos de fleste flyselskaper er flybilletter elektroniske (e-billetter).

Det er viktig at du kontrollerer om navnet ditt er riktig stavet, for navnet på reservasjonen må være nøyaktig som i passet ditt. Hvis du har rettelser til navnet ditt, må du kontakte oss så raskt om mulig. Vær oppmerksom på at dette kan medføre et gebyr fra flyselskapet.

Setereservasjon

Flyselskapet vil tildele deg en plass ombord på flyet ved innsjekking. Hvis du har spesifikke ønsker angående hvor på flyet du vil sitte, kan du selv reservere et sete på flyselskapets hjemmeside eller i appen deres. Vær oppmerksom på at de fleste flyselskaper krever betaling for en setereservasjon.

Det varierer når flyselskapene åpner for setereservasjon, men som en hovedregel kan du bestille seter fra bestillingstidspunktet og inntil 48 timer før avgang.

Vi gjør dessuten oppmerksom på at flyselskapet har full rådighet over alle seter på flyet og at de derfor alltid har rett til å foreta endringer i en reservasjon.
Hvis du ikke reserverer et sete før avreise, vil flyselskapet tildele deg en plass ved innsjekking.

Innsjekking

Ved innsjekking bruker du passet ditt og bestillingsreferansen som fremgår av reiseplanen din.

Vi anbefaler at du laster ned flyselskapets app på telefonen din. I appen er det mulig å sjekke inn på nett, vanligvis fra 24 til 48 timer før avreise. I appen kan du også holde deg oppdatert om evt. flyendringer og annen viktig informasjon om flyreisen din.

Vær oppmerksom på at flytidene kan ha endret seg i forhold til tidene som er angitt i den reiseplanen du fikk ved bestilling av reisen. Det er alltid flytidene i flyselskapets app eller på flyselskapets hjemmeside som gjelder.

På flyplassen

Vi anbefaler at du møter opp på flyplassen senest 2 timer før avreise. Det er lurt å sjekke ut flyplassens hjemmeside for å se de siste oppdateringene.

Bagasje

Vi bruker mange ulike flyselskaper til reisemålene våre. De nøyaktige reglene om håndbagasje og innsjekket bagasje finner du på flyselskapets hjemmeside eller i appen deres.

Hvis innenlandsflyvninger brukes i programmet ditt, må du være oppmerksom på at tillatt bagasje kan være forskjellig fra den internasjonale flyvningen din. Det er alltid mulig å kjøpe ekstra bagasje lokalt.

Det er ikke tillatt å ta med kofferter for innsjekking på innenlandsflyvninger. Vesken skal være laget av et mykt materiale som er lettere å pakke. Du har heller ikke lov til å ta med traller som håndbagasje på lokale innenlandsflyvninger.

Hvis man bærer f.eks. håndbagasje synlig i plastposer ved ankomst til Zanzibar, vil man bli bedt om å gi fra seg posene. Dette inkluderer også plastposer fra f.eks. ”Duty Free”.

Forsinket bagasje

Hvis bagasjen din skulle være forsinket, skal du ved ankomst henvende deg til personalet i bagasjeområdet på flyplassen og melde bagasjen din som forsinket.

Det er viktig at du har bagasjekvitteringen når du skal fylle ut PIR-rapporten. (Property Irregularity Rapport).

Vær oppmerksom på at du ikke må forlate bagasjeområdet på flyplassen før du har fylt ut rapporten.

I tilfelle forsinket bagasje ber vi deg om å kontakte samarbeidspartneren vår, som vil sørge for at guiden/sjåføren venter på deg.

Flyforsinkelser eller kanselleringer

Dersom det skulle skje endringer i forbindelse med flyreservasjonen din før avreise, vil vi naturligvis kontakte deg med informasjon om dette.

Hvis det skulle oppstå flyforsinkelse etter innsjekking, er det flyselskapet som har ansvaret for å ombooke reisen din. De vil normalt booke neste mulige avgang og sørge for eventuell forpleining og overnattning hvis dette skulle være nødvendig.

Samarbeidspartneren vår sjekker selv eventuelle endringer av ankomsttider, og vil naturligvis vente på deg selv om flyet ditt skulle være forsinket.

Hvis en forsinkelse eller kansellering betyr at flyselskapet ombooker deg til et annet flynummer etter at du er kommet til flyplassen, ber vi deg kontakte oss på TourCompass’ nødnummer.

PÅ REISEMÅLET

Passkontroll og toll

Passkontroll:

Når du ankommer ditt endelige reisemål, går du gjennom passkontrollen. Her sjekkes passet ditt og eventuelle innreisepapirer og visum. Mange steder må du avgi fingeravtrykk, og det tas også et bilde av ansiktet ditt for biometrisk gjenkjenning. Du kan også få spørsmål om dine reiseplaner i landet og evt. adressen til overnattingsstedet ditt.

 

Toll:
Når du er kommet gjennom passkontrollen og har hentet bagasjen din, skal du gjennom tollen. Hvis du ikke har noe å fortolle, kan du gå gjennom “nothing to declare”. Hvis du derimot har noe å fortolle, er det viktig at du går gjennom “declare”. Det er ditt eget ansvar å sjekke hvilke tollregler som gjelder i det landet du reiser til.

Ved ankomst på det endelige reisemålet skal du gå gjennom passkontrollen. Her sjekkes passet ditt, evt. visum eller andre innreisepapirer. Du kan også få spørsmål om dine reiseplaner i landet og evt. adressen til overnattingsstedet ditt. Noen steder tas det både bilder og fingeravtrykk av deg.

I Tanzania må du fylle ut ankomst- og utreiseskjema.

Under punktet der du skal fylle ut adressen din i Tanzania skriver du navnet på første hotell/lodge du skal overnatte på.

Ankomst

Når du kommer ut i ankomsthallen på flyplassen, blir du mottatt av en guide/sjåfør med et TourCompass-skilt og navnet ditt på. Guiden/sjåføren sørger for at du kommer trygt frem til hotellet ditt.

Hvis du mot formodning ikke finner guiden/sjåføren din, ber vi deg kontakte samarbeidspartneren vår på deres nødnummer. Det står i reisedokumentene dine.

Hvis du reiser på turen «Badeferie i Zanzibar og safari i Nyerere nasjonalpark», må du se etter et skilt med BEACH SAFARI HOLIDAYS og navnet ditt på – de vil ordne transport til hotellet.

Innsjekking og utsjekking på hoteller

Innsjekking er vanligvis kl. 14.00, og du kan derfor ikke regne med å få rommet ditt før dette tidspunktet. Hvis du i ønsker tidlig innsjekking, kan du mot betaling bestille dette når du bestiller reisen.

Ved innsjekking vil resepsjonsmedarbeideren vanligvis registrere kredittkortet ditt og muligens reservere et beløp. Dette er ikke en ekstra utgift, men en vanlig ordning på hoteller for å sikre betaling ved evt. bruk av minibar eller lignende. Ved utsjekking blir beløpet automatisk bli frigitt hvis du ikke har gjort bruk av dette.

Det er meget vanlig at hotellene tar en kopi av passet ditt. Noen steder er dette et krav fra lokale myndigheter.

Ved avreise er det normalt utsjekking rundt kl. 10.00. Skal du først reise videre om ettermiddagen eller kvelden, kan du få oppbevart bagasjen din til avreise. Hvis du i stedet ønsker sen utsjekking, kan du mot betaling bestille dette når du bestiller reisen.

 

Vær oppmerksom på at hotellene på Zanzibar avkrever en hotellskatt på 5 USD pr. person pr. dag. Beløpet betales ved utsjekking.

Reiseform og transport

I tilfelle utforutsette forhold som f.eks. dårlig vær, sperrede veier eller andre ting, kan det bli nødvendig å endre rekkefølgen på sightseeingturer og severdigheter i dagsprogrammene.

Trenger du hjelp underveis?

Vi har et 24-timers nødnummer du alltid kan bruke til å komme i kontakt med oss hvis det skulle oppstå uforutsette hendelser på reisen din. I tillegg får du også tilsendt telefonnummer og nød telefonnummer til vår samarbeidspartner på reisemålet. I noen tilfeller kan det være enklest og raskest å kontakte samarbeidspartnerne våre på grunn av tidsforskjellen, hvis du f.eks. skulle havne i en situasjon der henting til en utflukt eller en transfer er mer enn 15 min. forsinket.

ETTER REISEN

Ris og ros/kontakt

Vi lever av glade gjester, så vi vil veldig gjerne høre fra deg når du er kommet hjem igjen. Send en e-post til info@tourcompass.no eller ring til oss på tlf.: 85 29 54 24.

Afrika
Ingun H. Nikolajsen

Ingun er vår Afrika-spesialist. Hun reiste til Afrika for første gang i 2002 og har mer enn 10 års erfaring med å hjelpe andre på deres drømmereise.

Se åpningstider
Mandag - torsdag fra 10-16
Fredag fra 10-14